Tävlingen Green Innovation Contest är tillbaka

Tävlingen Green Innovation Contest är tillbaka

Efter en invigning under Sveriges Innovationsriksdag öppnar Green Innovation Contest nu anmälan och innovatörer runt om i Sverige har möjlighet att söka med sina bidrag. Tävlingen som leds av Innovatum syftar till att fler innovatörer ska lyckas med att utveckla sin produkt eller tjänst till marknaden och därigenom stärka en hållbar tillväxt och bidra till svensk konkurrenskraft.

– Det är lika roligt som bra att Sveriges Innovationsriksdag för andra året i rad får stå som öppningsscen för Green Innovation Contest. Närmare 300 representanter från Sveriges innovationssystem är på plats och Green Innovation Contest är ett föredömligt exempel på innovations- och entreprenörsfrämjande samverkan mellan olika aktörer, med en regional science park som drivande aktör, säger Magnus Lundin, VD för den nationella branschföreningen Swedish Incubators & Science Park – SISP

Från och med 21 april kan innovatörer från hela Sverige ansöka och presentera sin miljöinnovation på tävlingens webbplats. Detta är ett första steg att marknadsföra sin innovation och öka chansen att knyta värdefulla kontakter.

– Green Innovation Contest är en tävling med värde och behållning för många, inte minst för miljön. Den stödjer och uppmärksammar hållbara lösningar från Sverige så att de blir realiserade till produkter och tjänster. Att delta kan ge innovationen skjuts, även om den inte går till final, säger Jenny Järvelä på Innovatum, projektledare för tävlingen.

För att kunna ge innovationerna en trygghet lämnar de tävlande in bidrag via en säker anmälningssajt. Därefter kommer en beredningsgrupp gå igenom alla bidrag och presentera de tio främsta innovationerna för en oberoende jury bestående av personer från näringsliv, akademi samt kunniga inom området miljö och teknik.

I Green Innovation Contest tävlar miljöinnovationer inom allt från beteendeförändringar, teknik, resurser, vatten och appar. Tävlingen vänder sig till såväl privatpersoner som etablerade företag, stora som små så länge innovationen har en miljö- och affärspotential.

På bilden syns Jenny Järvelä och Magnus Lundin som ledde öppningen.

Jenny Järvelä, Projektledare
0520 – 289 349, 0769 – 488 171

Om Green Innovation Contest
Green Innovation Contest en nationell tävling som projektleds av Innovatum och finansieras av Energimyndigheten, Tillväxtverket samt Västra Götalandsregionen. Tävlingen vänder sig till privatpersoner, studenter och forskare samt till start-ups och etablerade småföretag med en hållbar miljöinnovation som är redo att bli en tjänst eller produkt på marknaden.

www.greeninnovationcontest.se

Om Sveriges Innovationsriksdag
Sveriges Innovationsriksdag är Swedish Incubators & Science Parks (SISPs) årskonferens. Här samlas företrädare för Sveriges inkubatorer och science parks med politiker, beslutsfattare och näringslivsrepresentanter för dialog, erfarenhetsutbyte och inspiration.