Thomas Eneroth positiv till Innovatums samverkansmodell

Thomas Eneroth, Socialdemokraternas näringspolitiska talseman, besökte Innovatum Teknikpark i Trollhättan under fredagseftermiddagen den 5 december.

- Hans besök är av stort värde för oss. Thomas är Eneroth mycket initierad i det arbete som bedrivs på Innovatum Teknikpark och han har en stor förståelse för oss som en viktig resurs, vilket är roligt och stimulerande, säger Tore Helmersson, vd på Innovatum Teknikpark.

Thomas Eneroths besök på Innovatum Teknikpark var del i ett längre dagsprogram hos Volvo Aero.

Under eftermiddagen deltog han i diskussioner om Innovatum Teknikparks, Volvo Aeros, Högskolan Västs och Saab Automobiles roll i kompetensutveckling inom den svenska industrin och hur det hittills framgångsrika samarbetet mellan Högskolan Väst och näringslivet kan vidareutvecklas.

- Det finns stora möjligheter för forskning och utveckling utanför de stora universiteten. Innovatum Teknikpark och de samarbeten som bedrivs här är grundplåtar för att säkerställa att industrikompetensen finns i Sverige, säger Thomas Eneroth.

Tore Helmersson VD för Innovatum Teknikpark, Lars Ekedal, rektor för Högskolan Väst och Peter Zienau, teknisk chef på Saab Automobile beskrev sina respektive verksamheter men mötets fokus låg på det nära samarbete mellan forskning och utveckling som bedrivs inom ramen för Produktionstekniskt Centrum.

- Forskning måste vara kopplat till näringslivet och det är det som händer här. Vi flyttade hela vår produktionstekniska forskning till Produktionstekniskt Centrum vilket nu är en förebild för andra områden där vi vill utveckla liknande plattformar, säger Lars Ekedal.

Innovatum Teknikpark är en neutral mötesplats där man kostnadseffektivt kan finna svaret på många utmanande frågeställningar och där möjligheten finns för att tillhandahålla spetsutbildningar för att utveckla kompetensen på företagen.

- Sverige måste ta för sig bättre, vi måste våga tro på det industriella kunnande som finns i här, säger Peter Zienau.