Två av Sveriges första rymdinkubatorföretag från Västsverige

Två av Sveriges första rymdinkubatorföretag från Västsverige

Sveriges rymdinkubator ESA-BIC Sverige har varit igång i snart ett år. Den 5 september stängde den första anmälan och sedan dess har företag och affärsidéer utvärderats. Förra veckan tillkännagavs de första företagen och två av dessa är från Västsverige.

Code Company är företaget som har tagit fram appen ”Fallen Trees” som ska underlätta för skogsbruk att hantera inventering av skog efter storm.

– Rymdinkubatorn kommer att ge oss de bästa förutsättningarna att effektivt utveckla vår satellitbaserade tjänst tillsammans med kompetenta coacher och bra affärsnätverk, säger Anders Wihlborg som är VD på The Code Company. Jag ser fram emot en spännande resa tillsammans med ESA-BIC på Innovatum.

Equilab utvecklar ett digitalt träningsverktyg för ryttare. Genom en patentsökt lösning mäts hästens rörelser och gör det möjligt för ryttare att ta informerade beslut om sin träning.
– Att få möjligheten att ta del av den kunskap som finns inom rymdinkubatorn tror vi kommer hjälpa oss enormt i vår fortsatta utveckling, säger Adam Torkelsson VD på Equilab. Att få sitta tillsammans med andra bolag i samma faser är enormt givande då många stöter på liknande problem och vi kan då ta hjälp av varandra.

För de båda företagen innebär antagningen först och främst ett bidrag på 50 000 Euro, tillgång till tid och rådgivning från ett stort antal experter inom området samt tillgång till ESAs teknik och data. Men även kontakter och nätverk inom hela ESA-BIC, samt olika typer av affärsstöd. Rymdinkubatorn består av tre inkubatorer i Sverige varav Innovatum har ansvar för områdena väst och syd.

– Vårt område är väldigt intressant eftersom det här finns både industri, forskning och utbildning. Det är väldigt roligt att se två så starka idéer från Västsverige i rymdinkubatorn, säger Jesper Strömqvist inkubatorchef på Innovatum.

Code Company kommer från Helsingborg och Equilab kommer från Trollhättan och Göteborg. Båda företagen kommer att vara knutna till Innovatum under sin tid i Nordens första rymdinkubator.

Om ESA-BIC

ESA-BIC Sverige är en nationell satsning för att bidra till framkomsten av nya företag som utvecklar innovativa produkter/tjänster kopplat till rymd. Det gäller både upstream med tjänster/produkter som kan användas i rymden, och downstream där teknik eller data från rymden tillgängliggörs för civila marknader till exempel genom digitala satsningar.

ESA-BIC Sverige ska stötta ca 40 start-ups-företag under fem års tid och sker även i samverkan med Rymdstyrelsen och Vinnova.

Jesper Strömqvist, inkubatorchef på Innovatum, 0765-17 59 99

Anders Wihlborg, VD The Code Company, 0703-752436