Varbigrundare ny affärscoach på Innovatum Science Park

Varbigrundare ny affärscoach på Innovatum Science Park

Inkubatorn vid Innovatum Science Park i Trollhättan hjälper entreprenörer att förverkliga sina innovativa idéer. En del av framgångsreceptet är att erbjuda startups coaching av entreprenörer som själva byggt och skalat bolag. Nu förstärks rådgivarteamet med Magnus Mollstedt, en av grundarna av rekryteringsplattformen Varbi.

— Innovatum Science Park har ett av Sveriges absolut starkaste coachteam och Magnus är ytterligare ett bevis på det. Erfarenheterna från hans resa med att skala upp ett SaaS-bolag från grunden blir en game-changer för våra startups, säger Eivind Vogel-Rödin, chef för startupverksamheten och grundare av medieplattformen Shootitlive.

2007 startade Magnus Varbi tillsammans med vännen John-Erik Hassel. Målet var att bygga en ny typ av dialogbaserat rekryteringssystem med fokus på användarvänlighet och support i världsklass. Varbi har blivit marknadsledande inom offentlig sektor och universitet. I september 2021 sålde de bolaget som i dag omsätter ca 80 miljoner kronor och används av över 80 000 rekryterande personer i främst Norden och Nederländerna.

Vill hjälpa entreprenörerna till snabbare tillväxt
— Jag har länge velat vara med och bidra till startupscenen men det är först nu som tiden finns. Jag drivs av att bygga och driva bolag och jag tror att mina kunskaper och erfarenheter ska komma till nytta för startupbolagen här. Jag vill hjälpa entreprenörerna till snabbare tillväxt, säger Magnus.

Resan med Varbi har, enligt Magnus, präglats av hårt jobb, prestigelöshet och högt i tak. Det startade med flera tuffa år under finanskrisen från källaren i Trollhättan, hårt säljarbete och en ständig jakt på billiga tågbiljetter till Stockholm för att få möten och bygga relationer. Efter ett par år vände det och fokus blev stor tillväxt och internationell uppskalning. Teamet lyckades också tidigt integrera mot och teckna partnerskap med Linkedin, som en av LinkedIns första partners.

Kundfokus och relationsbyggande – viktiga framgångsfaktorer
Viktiga framgångsfaktorer har varit relationsbyggandet och att skapa en transparent miljö med problemlösning och att sätta kunden i fokus.

— En av många viktiga lärdomar som jag vill förmedla till nya entreprenörer är att hela tiden lyssna på kunderna och ständigt förbättra era processer! Eftersom Varbi fokuserade på användarvänlighet och bra support jobbade vi stenhårt med att lyssna in kunderna. Under de första 12 åren hade vi rullande schema där alla anställda bemannade förstalinjens support för att förstå kundperspektivet. Det blev en bra drivkraft för oss att bygga bort trösklar och utveckla plattformen i rätt riktning. Jag som VD hade supporten varje fredag vilket gjorde att jag alltid fick förstahandsinformation om hur kunderna använde vår produkt och hur de upplevde oss som företag, fortsätter Magnus.

Magnus tillträdde sin nya roll den 18 april och har redan träffat ett gäng entreprenörer som pitchat sina idéer för en plats i inkubatorn.

— Det känns verkligen som att det bubblar här i Trollhättan och regionen med många drivna personer. Jag var inte beredd på att fanns så många spännande idéer i uppstart. Jag är glatt överraskad och ser fram emot att börja coacha entreprenörerna.

Kontakt:
Magnus Mollstedt, Affärscoach