Inredningsprofilen: Så anpassade vi badrummet till familjens behov och smak

Inredningsprofilen: Så anpassade vi badrummet till familjens behov och smak

I villan i Spånga är det trivsamt. Hemtrevligt och ombonat men utan att vara plottrigt. Här bor fotografen och stylisten Emelie Sundberg – en känd profil i den svenska inredningsvärlden – tillsammans med vad hon beskriver som sin "yviga" familj. Hemprojekten är många och avlöser varandra i snabb takt. Ett av de senare var att se över badrummet som relativt nyligen renoverats av den tidigare ägaren. På agendan stod alltså inte en helrenovering utan snarare en noga genomtänkt anpassning utifrån familjens behov och smak. Vad fick stanna och vad fick lämna?

"Jag inreder med mycket mer färg nu än tidigare men det är dova färger som för tankarna till naturen. Jag uppskattar harmonin i den mer dämpade färgskalan då den gör mig lugn och jordad på nåt sätt."

Emelie jobbar som stylist och fotograf och har arbetat för flera stora inredningsföretag under åren. Hon har också drivit en egen inredningspodcast och bloggat för Hus & Hem. Blandningen mellan olika kreativa uppdrag faller henne i smaken och ofta kan hon arbeta hemifrån – vilket hon älskar – men baksidan finns där, nämligen att något alltid gör sig påmint. Som till exempel en kulör som inte helt harmonierar. Då kan det bli en spontantur till byggvaruhuset för att köpa färg. Projekten avlöser varandra i en vardag där jobb och fritid tenderar att spilla över på varandra.

I köket sätter den italienska gasspisen med sina mässingsdetaljer stilen.

En sittbänk med hemmasytt draperi döljer familjens ytterskor.

Ton i ton och vackra stilleben ger harmoni.

Över till badrummet: När Emelie och Ola köpte huset för sju år sedan var badrummet nyrenoverat med handfat, blandare och spegel i edvardiansk stil. Det var vackert men knappast praktiskt när en familj om fyra – varav två små barn – skulle samsas om utrymmet. Efter år av laborerande med diverse förvaringslösningar togs beslutet att riva ut den befintliga inredningen och ersätta med ny. Det charmiga Burlingtontvättstället hittade en ny ägare på Blocket och ersattes med en rymlig kommod och högskåp från INRs möbelserie Grand Classic: En möbelserie med ramlucka och tvättställ i äkta porslin. Pricken över i – och som fick den nya inredningen att smälta in i stilen och mot kolmårdsmarmorn – var möjligheten att få möblerna lackerade i valfri färg.

Det här med att endast byta ut delar av inredningen är ett grepp som kan hålla nere totalkostnaden och göra projektet mer lätthanterligt. Och i Emelies fall, då badrummet var så nytt, fanns ingen anledning att göra om allt från grunden.

Före och efter. Burlingtontvättstället fick hitta en ny ägare. Emelie konfigurerade inredningen själv och valde sin egen kulör: NCS S 2005-Y20R.

Väggfärgen som går ton i ton med inredningen heter Skandinaviskt Ljus och kommer från Jotun Lady Aqua. Till detta kolmårdsmarmor.

”Det handlade ju inte om att riva ut ett fungerande badrum utan om att anpassa det befintliga badrummet till våra behov. Förvaringen är en dröm och äntligen kan jag sminka mig i badrummet tack vare bra belysning. Innan fick jag stå vid ett fönster i sovrummet och sminka mig.”

Blandare, bottenventil och inredningens knoppar är i borstat stål – snällt mot både kropp och miljö.

Den långsmala handdukstorken Line fick också flytta in och rymmer både dusch- och handhanddukar.

Läs hela reportaget: Hemma hos Emelie Sundberg