Cirkulärt när Nynäshamn köper datorer

Nynäshamn kommun genomför en av de största cirkulära upphandlingarna inom elektronik i Sverige någonsin. Inrego är stolta över att ha fått förtroendet att leverera återanvänd elektronik till Nynäshamn kommun de kommande åren.

Nyligen genomförde Nynäshamn en av de hittills största cirkulära upphandlingarna inom återanvänd elektronik. Innan sommaren blev det klart att Inrego får äran att leverera återanvända datorer till skolorna i kommunen under de kommande åren. Att upphandla cirkulärt gynnar både miljö och ekonomi.

- Efter år av utveckling av den cirkulära ekonomin är det fantastiskt att se upphandlingar på den här nivån genomförs, säger Jessica Enqvist, Affärsområdeschef på Inrego. Vi ser fram emot ett fint samarbete med Nynäshamn och att fler kommuner tar efter. Att upphandla ett RAM-avtal för begagnad IT är något unikt som vi hoppas blir mer vanligt än ovanligt.

Regeringen har beslutat om en nationell strategi för cirkulär ekonomi där upphandling är en central del i att minska utsläppen och ställa om till en cirkulär och fossilfri ekonomi. Där finns bland annat flera insatser för att öka andelen cirkulära upphandlingar.

- Nynäshamn kommun går före och visar vägen för andra. Vi behöver fler kommuner som vågar ta klivet och ta efter de som upphandlar cirkulärt, säger Sebastian Holmström, Circular Strategy Lead på Inrego.

• datorer
  • it-utrustning
  • cirkulär ekonomi
  • återanvändning
  • inrego

Inrego har, och har haft, en viktig roll i att bygga upp kretsloppet för hållbar återanvändning av använd IT-utrustning globalt. Vi jobbar för att främja en cirkulär ekonomi över dagens linjära och för att vi ska hålla oss inom jordens planetära gränser. Det handlar om att ta vara på resurser, material och produkter så länge som möjligt och avskaffa avfall och återvinning till förmån för naturens egen metod; återanvändning. I naturen finns som bekant inget avfall alls.

Företag som baserar sin affärsmodell på återanvändning likt Inrego spelar därför en central roll i den framtida cirkulära ekonomin som blir så viktig för planetens framtid.