Inrego och Ingram Micro i nytt samarbete för hållbara IT-lösningar

Ingram Micro är en av Nordens största IT-distributörer och förser den nordiska marknaden med över 2 miljoner IT-produkter varje år. Nu ingår företaget ett samarbete med Inrego för att kunna bredda sin affär och erbjuda sina kunder en hållbar och cirkulär lösning för deras använda IT-utrustning.

- Vi är stolta över att vi tillsammans med Ingram Micro kan skapa en unik cirkulär lösning där hållbarhet, flexibilitet och smidighet står i centrum, säger Fredrik Spjut, MD ITAD på Inrego.

Inrego har en central roll i den cirkulära ekonomin och jobbar varje dag med att erbjuda hållbara lösningar för återanvänd IT till små och stora företag. Genom samarbetet vill Ingram Micro ta ännu ett steg mot att driva arbetet för en grönare distributionskedja på IT-marknaden.

- Ett samarbete med en stor IT-aktör som Ingram Micro är ett stort steg i rätt riktning för den cirkulära ekonomins utveckling, säger Sebastian Holmström, hållbarhetschef på Inrego. För att Sverige ska nå klimatmålen måste vi ställa om till en cirkulär ekonomi och då är det viktigt att privata aktörer som Ingram Micro ligger i framkant och leder marknaden till att bli mer cirkulär.

• rekonditionerad it
  • cirkulär ekonomi
  • inrego
  • ingram micro
  • miljö

I 25 år har Inrego varit globalt marknadsledande kring återanvändning av IT-produkter. Med kontor och produktion i både Sverige och Finland levererar vi IT-utrustning till över 90 länder och sätter agendan för ett globalt cirkulärt kretslopp av jordens elektronik.

Vi vill bidra till en bättre värld genom att maximera återanvändningen av använda IT-produkter och på ett hållbart sätt ge människor tillgång till IT för att utveckla sig själva och sin omgivning. Elektronikens påverkan på klimatet måste minimeras och fler produkter måste återanvändas istället för att skickas till återvinning.