Inrego presenterar ny branschstandard för att mäta miljövinster vid återbruk av IT

Pressmeddelande -

Idag släpper Inrego och IVL Svenska Miljöinstitutet en ny databasmodell för att mäta miljöbesparing vid återbruk av IT. Modellen är öppen och fri att använda för hela IT-återanvändningsbranschen och alla som är intresserade av att mäta miljöbesparingar vid återbruk av IT. Målet är att skapa en standard för hela branschen och underlätta för företag och organisationer vid inköp och avyttring av IT-utrustning.

Den nya databasen är oberoende och vetenskapligt framtagen för att beräkna miljöbesparing för IT-utrustning ner på komponentnivå. Modellen innehåller uppgifter om ett stort antal olika kategorier av IT-produkter som laptops, skärmar, smartphones, läsplattor, skrivare och även tillbehör så som adaptrar, tangentbord och ramminnen.

- Vi har arbetat med återbruk av IT-utrustning i över 25 år och vi ser att IT-inköparnas intresse för hållbarhet ökar hela tiden. Vi är väldigt glada att nu kunna dela med oss av det här verktyget till alla som ska investera i IT så de enkelt kan se vilka ekonomiska och miljömässiga besparingar en investering i rekonditionerade produkter skulle ge. Vi har också stora förhoppningar om att det blir en standard för den här typen av beräkningar som alla i branschen kan använda sig av. Säger, Erik Pettersson, Miljöchef på Inrego.

Idag kan i stort sett all IT-utrustning renoveras och få nytt liv vilket kan medför stora besparingar, både miljömässiga och ekonomiska. Beräkningarna i modellen bygger på förutsättningen att återbruket av en produkt leder till att en nytillverkad, liknande produkt, inte införskaffas och därmed inte tillverkas. Att införskaffa en återbrukad laptop istället för att köpa en ny kan t.ex i snitt spara 280 kg koldioxidutsläpp. Att återbruka datorskärmar ger en ännu större besparing – hela 520 kg koldioxidutsläpp i snitt.

Den nya databasmodellen som Inrego tagit fram tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet är unik i sitt slag i och med att alla komponenters påverkan analyserats, den går även enkelt att uppdatera med nya produkter och komponenter allteftersom de kommer ut. Det ger inköpare helt nya möjligheter att mäta klimatpåverkan vid nyinvesteringar i IT-utrustning.

– Vi hoppas att det här kan inspirera fler till återbruk. Tanken är att modellen ska kunna användas av företag som vill beräkna klimatfördelar med återbruket åt sina kunder. Den kan också användas av organisationer som vill mäta och se hur de kan minska sin klimatpåverkan genom att återbruka IT-produkter, säger Jonatan Wranne på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Verktyget finns tillgängligt i rapportform på Inregos och IVLs hemsidor och går utmärkt att använda för att räkna ut miljöbesparingar i andra sektorer där återbruk kan vara aktuellt. Förutom databasen finns även en strukturerad beskrivning av hur liknande databaser kan tas fram åt andra aktörer och branscher.

­­För ytterligare information kontakta:
Erik Pettersson, Cirkulär Innovations- & Miljöchef
mobil +46 701 50 72 58
epost erik.pettersson@inrego.se

Inrego grundades 1995, har 170 anställda och omsätter cirka 400 miljoner kronor. Företaget är levererar till 90 länder världen över och marknadsledande i Sverige inom återanvändning av datorer, mobiler och andra IT-produkter. 2018 rekonditionerade företaget 300 000 IT-produkter och minskade sina kunders klimatavtryck med 4 400 ton koldioxid. Inrego är certifierat genom kvalitet ISO-9001, miljö ISO-14001, informationssäkerhet ISO 27001 samt arbetsmiljö OHSAS 18001.

Inrego har, och har haft, en viktig roll i att bygga upp kretsloppet för hållbar återanvändning av använd IT-utrustning globalt. Vi jobbar för att främja en cirkulär ekonomi över dagens linjära och för att vi ska hålla oss inom jordens planetära gränser. Det handlar om att ta vara på resurser, material och produkter så länge som möjligt och avskaffa avfall och återvinning till förmån för naturens egen metod; återanvändning. I naturen finns som bekant inget avfall alls.

Företag som baserar sin affärsmodell på återanvändning likt Inrego spelar därför en central roll i den framtida cirkulära ekonomin som blir så viktig för planetens framtid.