Inregos e-handel slår rekord i försäljning av återanvända IT-produkter

En cirkulär ekonomi inom IT börjar sakta med säkert få fäste hos konsumenterna. Större miljömedvetenhet, mer tid hemma och ekonomisk osäkerhet gör att allt fler väljer att köpa begagnade och återanvända datorer och smartphones. Det märker Inrego, vars e-handel slår rekord i försäljning av återanvända IT-produkter.

I september ökade försäljningen i Inregos e-handel med över 70% jämfört med september 2019. Det blev en rekordmånad för Inrego, som är marknadsledande inom återanvända IT-produkter i Norden. Även resultatet för årets tredje kvartal ökar med strax över 50% jämfört med föregående år.

- En så pass stor ökning från föregående år och ett försäljningsrekord är inget annat än fantastiskt, säger Niklas Brodén, E-Commerce Manager på Inrego. Vi har idag ett ökat fokus på våra digitala säljkanaler och duktiga kollegor på avdelningen. Det ser vi nu resultatet av.

Spåren av Covid-19 kan vara en anledning till den ökade försäljningen i webshopen. Många arbetar hemifrån, undviker att handla i butik och kan uppleva en ekonomisk osäkerhet på grund av det rådande läget.

- Miljömedvetenheten växer och att ge smartphones och laptops en längre livslängd är bättre för alla. Vi befinner oss i en brytpunkt nu då dagens avfall blir morgondagens produkter. En konsekvens av den pågående pandemin är att man är mer benägen att handla digitalt. Detta är ett bra steg i rätt riktning för Inrego och miljön, säger Åsa Bergendorf, Marketing Director på Inrego.

• miljö
  • grön it
  • it-säkerhet
  • återanvändning
  • it-utrustning
  • uttjänt it-utrustning
  • it-skiften
  • rekonditionerad it
  • inrego

Inrego har, och har haft, en viktig roll i att bygga upp kretsloppet för hållbar återanvändning av använd IT-utrustning globalt. Vi jobbar för att främja en cirkulär ekonomi över dagens linjära och för att vi ska hålla oss inom jordens planetära gränser. Det handlar om att ta vara på resurser, material och produkter så länge som möjligt och avskaffa avfall och återvinning till förmån för naturens egen metod; återanvändning. I naturen finns som bekant inget avfall alls.

Företag som baserar sin affärsmodell på återanvändning likt Inrego spelar därför en central roll i den framtida cirkulära ekonomin som blir så viktig för planetens framtid.