​Inregos grundare Henrik Nilsson invald i RE:source styrelse

​Inregos grundare Henrik Nilsson invald i RE:source styrelse

1995 grundade Henrik Nilsson IT-återbruksförtaget Inrego. Idag har företaget växt till en global aktör på den internationella IT-återbruksmarknaden och gör löpande affärer i över 90 länder. Nu väljs Henrik Nilsson in i innovationsprogrammet RE:Source styrelse.

Det övergripande syftet med RE:Source är att genom samverkan i aktiviteter kraftsamla Sverige för att accelerera innovation och utveckla lösningar för cirkulära materialeffektiva flöden. Målet är att uppnå en hållbar materialanvändning där vi håller oss inom planetens gränser, en utmaning Henrik ser fram emot att ta sig an.

- Jag har arbetat med återbruk och cirkuläritet i 25 år och ser fram emot att få bidra och dela med mig av mina erfarenheter. Vi befinner oss i en brytpunkt nu då dagens produkter blir morgondagens gruvor. Vi behöver hitta vägar att utveckla det cirkulära systemet så att det på allvar kan ta upp konkurrensen med det linjära som utvecklats efter samhällets spelregler med hög arbetskraftskostnad och för låg samhälls- och miljökostnad. Vi behöver hitta lösningar på hur man kan göra det cirkulära systemet mindre arbetsintensivt och mer produktions- och logistikeffektivt, säger Henrik Nilsson, grundare av Inrego och styrelseledamot i RE:Source.

Utöver Henrik kommer även Camilla Alfredsson (tf inköpschef i Helsingborgs stad), Jessica Cedervall (VD för Södra Smålands avfall och miljö AB) och Vinit Parida (professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå Tekniska universitet) ta plats i styrelsen.

För ytterligare information kontakta:

Jonas Carlsson, Koncernchef InregoTel: 08 501 090 25 eller 0708 66 02 08
Mail: jonas.carlsson@inrego.se

Om Inrego

Inrego grundades 1995, har 170 anställda och omsätter cirka 400 miljoner kronor. Företaget är levererar till 90 länder världen över och marknadsledande i Sverige inom återanvändning av datorer, mobiler och andra IT-produkter. 2018 rekonditionerade företaget 303 000 IT-produkter och minskade sina kunders klimatavtryck med 4 400 ton koldioxid. Inrego är certifierat genom kvalitet ISO-9001, miljö ISO-14001, informationssäkerhet ISO 27001 samt arbetsmiljö OHSAS 18001. Läs mer om Inrego här.

Om RE:Source

RE:Source är ett strategiskt innovationsprogram som fokuserar på att utveckla cirkulära, resurseffektiva materialflöden. Målet är att uppnå en hållbar materialanvändning där vi håller oss inom planetens gränser. Regeringen har gett Vinnova, Energimyndigheten och Formas i uppdrag att satsa på strategiska innovationsområden. Där får företag, myndigheter samt universitet och högskolor ökad möjlighet att samverka inom områden som är strategiskt viktiga för Sveriges internationella konkurrenskraft och för att skapa hållbara lösningar på globala samhällsutmaningar. Läs mer om RE:Source här.

Inrego har, och har haft, en viktig roll i att bygga upp kretsloppet för hållbar återanvändning av använd IT-utrustning globalt. Vi jobbar för att främja en cirkulär ekonomi över dagens linjära och för att vi ska hålla oss inom jordens planetära gränser. Det handlar om att ta vara på resurser, material och produkter så länge som möjligt och avskaffa avfall och återvinning till förmån för naturens egen metod; återanvändning. I naturen finns som bekant inget avfall alls.

Företag som baserar sin affärsmodell på återanvändning likt Inrego spelar därför en central roll i den framtida cirkulära ekonomin som blir så viktig för planetens framtid.

Vi köper, renoverar & säljer begagnad IT-utrustning