En Frisk Generation och Compass Group Sverige inleder samarbete

Den ideella organisationen En Frisk Generation och måltidsserviceföretaget Compass Group Sverige vill tillsammans bidra till att fler barn inspireras till mer hälsosamma vanor.

En Frisk Generation arbetar med att främja en mer jämlik hälsa för alla barn. Med sina olika program så arbetar de hälsofrämjande med inriktning mot familjer genom att främja fysisk aktivitet, bidra med kunskap om mat och skapa en social gemenskap i närområdet i 25 områden runt om i Sverige.

Compass Group Sverige brinner för att ge barn den bästa skolmaten. De inspireras av utmaningen att leverera mat som bygger starka kroppar och skarpa hjärnor - grunden till ett långt och friskt liv. Att få i sig god och näringsriktig mat är också en viktig förutsättning för skolelevers lärande.

Tillsammans ska En Frisk Generation och Compass Group Sverige erbjuda skolor inspiration och kunskap om hälsosamma vanor. Enligt senaste Pep-rapporten är det endast ett av tio barn som lever hälsosamt. Barnen rör på sig för lite, äter för dåligt och den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar. Det vill En Frisk Generation och Compass Group Sverige ändra på.

- Vi möter barn och föräldrar över hela Sverige på fritiden. Att också finnas i skolmiljön gör att vi kan nå ut ännu bredare. Att nio av tio barn i Sverige lever ohälsosamt idag är ett underbetyg. Vi ser fram emot att bryta trenden genom att inspirera och utbilda ännu fler barn tillsammans med Compass Group Sverige, säger Janna Hellerup Ulvselius, generalsekreterare på En Frisk Generation.

Compass Group Sverige serverar dagligen lunch till drygt 22 000 barn runtom i Sverige.

- Det känns viktigt att vi som jobbar med mat till framtidens generation gör vad vi kan för att lägga grunden till ett hälsosamt liv, och skapar en större förståelse för hur mat och hälsa hänger ihop. Tillsammans med En Frisk Generation vill vi göra skillnad, säger John Söderman, ansvarig för skolmåltider inom Compass Group Sverige.

Frågor om samarbetet besvaras av
Janna Hellerup Ulvselius, Generalsekreterare En frisk Generation
janna@enfriskgeneration.se/070-854 35 88