Kronprinsessparets Stiftelse ger stöd till En Frisk Generation

Kronprinsessparets Stiftelse delar årligen ut anslag till projekt som verkar för god hälsa och stärkt gemenskap bland barn och unga i Sverige. 2019 års anslag tilldelas tretton projekt. En Frisk Generation är en av fem organisationer som får fortsatt stöd av Kronprinsessparets Stiftelse.

- Kronprinsessparets engagemang för alla barns rätt till en jämlik hälsa är extra viktigt i tider som dessa. Vi behöver fler som engagerar sig så att vi tillsammans kan vända utvecklingen. Jämlik hälsa är idag tyvärr ingen självklarhet. Stiftelsens stöd ger oss möjlighet att fortsätta vårt långsiktiga arbete för barnfamiljer i områden med begränsade resurser. Nu kan vi ge ännu fler barn möjlighet att leva ett friskt och hälsosamt liv, säger Anja Nordenfelt, verksamhetschef, En Frisk Generation.

En Frisk Generation har fått stöd av Kronprinsessparets Stiftelse 2014 och 2016-2019.

För mer information kontakta:

Anja Nordenfelt, verksamhetschef, En Frisk Generation
anja@enfriskgeneration.se

Om Kronprinsessparets Stiftelse
Kronprinsessparet skapade Stiftelsen för att möjliggöra för barn och unga i Sverige att få växa upp till trygga och starka individer med en positiv framtidstro. Kronprinsessparets Stiftelse belyser, finansierar och initierar viktiga initiativ som verkar för god hälsa och stärkt gemenskap bland barn och unga i Sverige.

Om En Frisk Generation
En Frisk Generation är en insamlingsstiftelse som inspirerar barnfamiljer att leva ett aktiv och hälsosamt liv. Sedan starten 2011 har över 1 000 familjer deltagit i verksamheten. En Frisk Generation stöttar där behovet är som störst och arbetar förebyggande för att minska ohälsotalen bland barn.

En Frisk Generations program riktar sig till barn i årskurs 2 och deras familjer. Två gånger i veckan träffas familjerna för aktiviteter och hälsosamma måltider. Allt är kostnadsfritt. Ett forskningsteam från Karolinska Institutet utvärderar effekten av metoden.

Barn som deltar i En Frisk Generations program ökar sin fysiska aktivitet 3 gånger mer jämfört med andra internationella studier. Familjerna ökar sin vardagsmotion och förändrar sina matvanor. De gör fler aktiviteter tillsammans och många upplever en förbättrad livskvalitet.