Insurely x SEB

Insurely bidrar till en förbättrad kundupplevelse inom pensionsområdet för SEB

Insurely samarbetar med SEB, en av Nordens största banker med stort fokus på digital innovation, för att möta kundernas behov inom pensions- och försäkringsområdet. Partnerskapet syftar inledningsvis till att underlätta för SEB:s kunder att få en tydlig översikt av sina pensioner.

“Genom vårt partnerskap tillsammans med SEB banar vi väg för en mer transparent pensionsmarknad där konsumenter får makten över sin framtida finansiella situation. Från att tidigare ha varit en tidskrävande och svår process för konsumenter, kan de nu i realtid ta del av hur en flytt av sin tjänstepension kan se ut. Vi tror på att öka förståelsen och känslan av trygghet kring pensionsprodukter, och samtidigt erbjuda individer den flexibilitet och kontroll de förtjänar”, säger Martin Einemo, VD och medgrundare på Insurely.

“På SEB strävar vi ständigt efter att möta våra kunders föränderliga behov och har under de senaste åren haft ett stort fokus på att digitalisera våra produkter och tjänster, till exempel genom Open Banking-lösningar och samarbete med fintech-företag. Vi har nu tagit nästa steg och är mycket stolta över att kunna ta första steget mot Open Finance och möta våra kunders förväntan med hjälp av vår strategiska partner Insurely. Vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med dem inom hela försäkringsområdet”, säger Stefan Stignäs, Chef för Exploratory Banking & Strategic Partnerships på SEB.

Första steget i SEB:s ambition att digitalisera flödet av tjänstepension är att ge sina kunder möjlighet att få större insikt i sitt pensionssparande. Genom Insurelys teknik kan SEB erbjuda en transparent och användarvänlig upplevelse där kunderna enkelt kan hämta in sin tjänstepension, oavsett bolag, digitalt i realtid och därmed få en klar överblick över sitt pensionsinnehav.

Samarbetet mellan Insurely och SEB utgör en betydande milstolpe i utvecklingen av digitala lösningar inom pensionsbranschen. Partnerskapet markerar en tydlig riktning mot en framtid där människor tillåts ta fullt ägandeskap över sin framtida ekonomiska situation och där pensionssparande är mer tillgängligt och begripligt för alla.

Om Insurely:
Insurely erbjuder datadelning av försäkrings- och pensionsdata i realtid via API:er och användarvänliga lösningar för open finance med syftet att göra försäkring och pension mer tillgängliga och lättare att förstå. Insurelys tekniska lösningar ger försäkringsbolag och banker möjlighet att ge sina kunder ökad inblick och kunskap om sina försäkringsavtal och tjänstepensioner. Insurely grundades 2018 med visionen om att göra försäkring mer tillgänglig och begriplig, för alla.

För mer information, vänligen kontakta:
Mikaela Hamrén, PR Manager
mikaela.hamren@insurely.com

Regioner

Insurely, headquartered in Stockholm, was founded in 2018 with the mission of transforming the insurance industry with the commitment of creating a more open and transparent market by introducing innovative API's and user-friendly solutions for open finance - focusing on insurance and pension.

With the help of open data and cutting-edge technology, Insurely provides insurance companies and banks with solutions that enhance the experience for their customers. This allows them to gain a deeper understanding of their clients, leading to increased conversions and strengthened customer satisfaction while consumers are empowered to make better decisions about insurance by having a clearer understanding of the industry. The entire process is carried out in a seamless digital flow, with real-time data sharing, making it easy and efficient for everyone.

Read more at Insurely.com

Mikaela Hamrén