Gå direkt till innehåll
Insurely säkrar ytterligare finansiering för att accelerera sin internationella expansion och fortsätta driva utvecklingen av open finance i Europa.

Pressmeddelande -

I en investeringsrunda ledd av nya investeraren CNI och den befintliga investeraren Opera Tech Ventures har Insurely säkrat ytterligare finansiering för att accelerera sin internationella expansion och fortsatta produktutveckling. Investeringen syftar till att stärka Insurelys position som ledande leverantör av open finance lösningar med fokus på försäkring och pension i Europa.

Efter ett framgångsrikt 2023, då Insurely har lyckats få in ett flertal nya väletablerade finansiella institutioner som kunder, tar Insurely nu in 8 miljoner euro genom en konvertibel med CNI som ny extern investerare, tillsammans med Opera Tech Ventures som ökar sin investering i bolaget. Existerande investerare såsom Insight Partners och SEB fortsätter även att investera i bolaget i samband med finansieringsrundan. Med det nya kapitalet planerar Insurely att öka takten i sin pågående Europeiska expansion samt fortsätta utveckla bolagets lösningar inom open finance, och på så sätt fortsätta driva agendan för ökad transparens och effektivitet inom försäkring och pensionsbranschen, vilket medför tydliga fördelar för både konsument och marknadsaktörer.

Open finance har snabbt blivit ett hett ämne på den europeiska finansmarknaden då det föreslagna regelverket Financial Data Access (FIDA) som publicerades av Europeiska kommissionen i juni 2023 har skapat mer tydlighet kring hur tillgång till och delning av finansiell data inom EU kan komma att se ut.

"Att införa reglering för open finance på EU-nivå är något vi aktivt har stöttat i flera år, och vi är mycket glada över att avsluta året med ökad tydlighet kring hur ett framtida regelverk kan se ut. Förslaget om FIDA tidigare i år har också varit en tydlig drivkraft för ökat kommersiellt intresse för Insurelys produkter på flera marknader i Europa. Denna investering möjliggör att vi kan tillgodose ännu fler kunder med våra tjänster, med start i Frankrike där vi snart lanserar våra tjänster tillsammans med några av de ledande bankerna och försäkringsbolagen de nästkommande månaderna.

Vi är även mycket glada över att välkomna CNI till vår redan starka investerarbas i Insurely. CNIs praktiska tillvägagångssätt och högst relevanta erfarenhet från tidigare investeringar inom liknande områden kommer att hjälpa oss ta företaget till nästa nivå på vår fortsatta tillväxtresa. Vi är också glada över att befintliga investerare Opera Tech Ventures, Insight Partners och SEB fortsätter att tro på Insurely, vilket tydligt framgår genom deras investeringar", säger Martin Einemo, VD och medgrundare av Insurely.

"Vi är imponerade av Insurelys team och de starka kommersiella resultaten som de har byggt upp under de senaste åren. Kombinationen av Insurelys thought leadership, starka värdeerbjudande och tydliga product market fit inom en bransch som står inför en omvälvande digital transformation överensstämmer väl med CNIs investeringsfilosofi. Vi tror att Insurely är väl positionerat för att utnyttja den fulla potentialen av relevant data för försäkrings- och pensionsbolag över hela Europa. Vi ser fram emot att samarbeta med Insurelys team och den spännande tillväxtresan framöver", säger Erik Ejerhed, Partner på CNI.

Om Insurely:
Insurely, med huvudkontor i Stockholm, grundades 2018 med uppdraget att förändra försäkringsbranschen genom att skapa en mer öppen och transparent marknad genom innovativa API:er och användarvänliga lösningar för open finance, med fokus på försäkring och pension. Med hjälp av öppen data erbjuder Insurely lösningar till försäkringsbolag och banker för att förbättra kundupplevelsen. Detta möjliggör en djupare förståelse för kunderna, vilket leder till ökad konvertering och stärkt kundnöjdhet, samtidigt som konsumenterna får möjlighet att fatta mer informerade beslut som täcker alla relevanta aspekter för deras försäkrings- och pensionsprodukter. Hela processen utförs i ett sömlös digitalt flöde med delning av data i realtid för en enkel och effektiv upplevelse.

Under 2022 tog Insurely in cirka 20 miljoner euro i en Serie A-finansieringsrunda som leddes av Insight Partners med deltagande från Ampli Ventures, SEB och Opera Tech Ventures. Tidigare investerare som Luminar Ventures, Philian och Neptunia Invest fortsatte även de att investera i Serie A-finansieringsrundan.

Om CNI:
CNI är en nordisk growth equity investerare som samarbetar med exceptionella, entreprenörsdrivna företag som omvandlar traditionella branscher genom transformerande digitalisering och datadrivna affärsmodeller. CNI grundades 2011 och har hittills framgångsrikt finansierat och stöttat 35 företag i Norden. Med ett flexibelt investeringsmandat har CNI en fokuserad och pragmatisk metod för finansiering, uppbyggnad och skalning av företag över ett brett spektrum av sektorer och branschvertikaler. För mer information, besök www.cninordic.com.

Om Opera Tech Ventures:
Opera Tech Ventures är BNP Paribas VC-arm. Fonden lanserades 2018 med målet att investera i start-ups som omvandlar eller bryter normer inom finansbranschen. Fonden förvaltas av BNP Paribas Asset Management som är en del av dess Private Assets-division, dedikerad till privat tillgångsförvaltning. Med global räckvidd stöder Opera Tech Ventures entreprenörer som bygger ambitiösa företag från Serie A till Serie C med investeringar som sträcker sig från 3 till 15 miljoner euro.

Om Insight Partners:
Insight Partners är en global mjukvaruinvesterare som investerar i snabbväxande startups inom teknologi och mjukvara samt ScaleUp-företag som driver transformerande förändring i sina branscher. Per den 30 juni 2023 hade Insight över 80 miljarder dollar i reglerade tillgångar under förvaltning. Insight Partners har investerat i över 800 bolag världen över och har tagit över 55 portföljföretag till en börsintroduktion. Utöver sitt huvudkontor i New York City har Insight kontor i London, Tel Aviv och Bay Area. Insights uppdrag är att hitta, finansiera och framgångsrikt arbeta tillsammans med med visionära ledare genom att erbjuda dem skräddarsydd, hands-on mjukvaruexpertis längs deras tillväxtresa, från deras första investering till börsintroduktionen. För mer information om Insight och alla dess investeringar, besök insightpartners.com eller följ oss på Twitter @insightpartners.

Regioner

Insurely, headquartered in Stockholm, was founded in 2018 with the mission of transforming the insurance industry with the commitment of creating a more open and transparent market by introducing innovative API's and user-friendly solutions for open finance - focusing on insurance and pension.

With the help of open data and cutting-edge technology, Insurely provides insurance companies and banks with solutions that enhance the experience for their customers. This allows them to gain a deeper understanding of their clients, leading to increased conversions and strengthened customer satisfaction while consumers are empowered to make better decisions about insurance by having a clearer understanding of the industry. The entire process is carried out in a seamless digital flow, with real-time data sharing, making it easy and efficient for everyone.

Read more at Insurely.com

Mikaela Hamrén