Analysen – viktigt vid mätning

Ibland kan det vara svårt att veta vad man ska göra av de mätdata man får från sin datalogger.

Mjukvaran EasyView är utvecklad för hantering av mätdata.

Här kommer några tips för en bra analys.

För att kunna göra en bra analys gäller det att först och främst veta vad det är man vill få ut av sin mätning. Är målet att övervaka så att inte gränsvärden passeras, eller ska elanvändningen eller ventilationen effektiviseras? Kanske ska mätningar genomföras för dokumentationens skull utan vidare planer på åtgärder?

Utan en tanke varför mätningen faktiskt görs är det svårt att ta det vidare. När detta är fastställt gäller det att dra nytta av de funktioner som finns tillgängliga.

Något som rekommenderas, både för avancerad och enklare analys, är en genomgång av Easyview 10 med Intab för att förstå hur funktionerna i mjukvaran kan användas på bästa sätt för att effektivisera analysen. Det kommer spara mycket tid och pengar.

Några konkreta tips som kan underlätta i analysen

• Något som många har stor nytta av är varaktighetsdiagrammet, då får man en uppfattning om hur lång tid en kanal varit över eller under ett visst värde.
  • Slå samman olika mätningar för att enkelt förstå samband och dra slutsatser.
  • Navigera i insamlad mätdata med hjälp av flaggorna i diagramfönstret. Funktionen gör det enkelt att röra dig mellan år, månader, veckor, dagar, timmar, minuter, sekunder för att djupdyka eller överblicka all data.

Ett annat bra tips om målet är att energieffektivisering är att använda sig av formeln för att räkna ut kilowatt-timmar.
Formeln för att få fram kilowatt-timmar i vår analysmjukvara EasyView ser ut så här: KEYVAL kWh= IDT/3600

Här finns flera formler som kan vara värdefulla.

• Arbetsmiljö