Gå direkt till innehåll
Intel Fellow Wilfred Gomes, medlem av Intels Silicon Engineering Group, har en processor med den avancerade pakettekniken som heter Foveros. Den kombinerar unik tredimensionell stapling med en hybriddatorarkitektur som blandar och matchar fle

Pressmeddelande -

Hybridprocessorer från Intel: Kompromisslösa PC-upplevelser i innovativa formfaktorer

Idag lanserar Intel företagets Intel Core-processorer med Intel Hybrid Technology, kodnamn “Lakefield.” Lakefield-processorerna utnyttjar Intels Foveros 3D-förpackningsteknik och har en hybridprocessorarkitektur för energi- och prestandaskalbarhet. De är minsta som levererar Intel Core-prestanda och full Windows-kompatibilitet för ultralätta och innovativa formfaktorer.

"Intel Core-processorer med Intel Hybrid Technology är en viktig del i Intels vision för att främja PC-branschen genom att ta ett beprövat tillvägagångssätt för att designa kisel med en unik kombination av arkitekturer och IP:er. I kombination med Intels fördjupade samarbete med partners låser dessa processorer upp potentialen för framtidens innovativa enhetskategorier", säger Chris Walker, chef för Intel Mobile Client Platforms.

Innovativa formfaktorer

Intel Core-processorer med Intel Hybrid Technology levererar full Windows 10-applikationskompatibilitet på upp till 56 procent mindre yta, upp till 47 procent mindre moderkortstorlek och med utökad batterilivslängd. Detta ger OEM:er mer flexibilitet i formfaktordesign för enheter med en, dubbla eller med vikbar skärm samtidigt som de levererar de datorupplevelser som användare förväntar sig. De är dessutom:

• De första Intel Core-processorerna som levereras med bifogat PoP-minne (package on package), vilket ytterligare reducerar moderkortets storlek.
  • De första Intel Core-processorerna som levererar så lågt som 2,5 mW SoC-effekt i viloläge - en minskning med upp till 91 procent jämfört med processorer i Y-serien - vilket ger mer tid mellan laddningar.
  • De första Intel-processorerna som har inbyggda dubbla interna bildskärms-pipelines, vilket gör dem idealiska för ihopfällbara enheter och enheter med dubbla skärmar.

När produkter lanseras

Två aviserade enheter baserade på Intel Core-processorer med Intel Hybrid Technology och samutvecklade med Intel inkluderar Lenovo ThinkPad X1 Fold, den första fullt funktionella datorn med en hopfällbar OLED-skärm och som förväntas levereras i år, samt den Intel-baserade Samsung Galaxy Book S som förväntas finnas tillgänglig på utvalda marknader i början av juni.

Viktiga funktioner och egenskaper: Intel Core i5- och i3-processorer med Intel Hybrid Technology utnyttjar en Sunny Cove-kärna på 10nm för att hantera mer intensiva arbetslaster och förgrundsapplikationer, medan fyra energieffektiva Tremont-kärnor balanserar energi- och prestandaoptimering för bakgrundsuppgifter. Processorerna är helt kompatibla med 32- och 64-bitars Windows-applikationer, vilket hjälper till att nå nya höjder för de tunnaste och lättaste formfaktorerna.

• Minsta paketstorlek, möjliggjord av Foveros: Med Foveros 3D-staplingstekniken uppnår processorer en dramatisk minskning av paketytan - nu endast 12x12x1 mm - genom att stapla två logik-dies och två lager DRAM i tre dimensioner vilket även eliminerar behovet av externt minne.
  • Hårdvarustyrd OS-schemaläggning: Genom att möjliggöra kommunikation i realtid mellan CPU och OS-schemaläggaren för att köra rätt appar på rätt kärnor, hjälper hybridprocessorarkitekturen till att leverera upp till 24 procent bättre prestanda per SOC-energiförbrukning och upp till 12 procent snabbare singeltrådad applikationsprestanda (heltalsberäkningar).
  • Mer än 2x genomströmning på Intel UHD för AI-förstärkta arbetslaster: Flexibel GPU-motor möjliggör applikationer såsom AI-baserad videostilisering, analys och uppskalning av bildupplösning.
  • Upp till 1,7 gånger bättre grafikprestanda: Gen11-grafik ger sömlös media och innehållsskapande när du är på väg - det största språnget inom grafik för Intel-processorbaserade 7-watts-system. Konvertera videoklipp upp till 54 procent snabbare och med stöd för upp till fyra externa 4K-skärmar
  • Gigabit Connectivity: Med stöd för Intel Wi-Fi 6 (Gig +) och Intel LTE-lösningar kan användare uppleva sömlösa videokonferenser och online-streaming.
Processor Number Graphics Cores / Threads Graphics (EUs) Cache TDP Base Freq (GHz) Max Single Core Turbo (GHz) Max All Core Turbo (GHz) Graphics Max Freq (GHz) Memory
i5-L16G7 Intel UHD Graphics 5/5 64 4MB 7W 1.4 3.0 1.8 Up to 0.5 LPDDR4X-4267
i3-L13G4 Intel UHD Graphics 5/5 48 4MB 7W 0.8 2.8 1.3 Up to 0.5 LPDDR4X-4267