Intellecta och IntraLinks tecknar strategiskt samarbetsavtal

Intellecta en av Sveriges ledande publicerings- och kommunikationskoncerner har ingått ett strategiskt samarbetsavtal med IntraLinks, som är världsledande inom säkra digitala arbetsytor för den finansiella sektorn. Avtalet innebär att Intellecta kommer att kunna erbjuda IntraLinks produkter och tjänster till sina kunder på den svenska och skandinaviska marknaden. “Intellecta Finanstryck är en etablerad samarbetspartner till investmentbanker och fondkommissionärer när det gäller produktion av aktiemarknadsprospekt. Detta är ett viktigt initiativ för Intellecta som stärker erbjudandet till våra finans- och företagskunder, säger Richard Ohlson, Intellectas Vd. ”Vi vill jobba med den leverantör som har mest erfarenhet av internationella transaktioner. Vi fann att IntraLinks säkerhet, kundsupport och globala närvaro var den bästa inom området och vi är mycket glada att vi inlett ett samarbete.” IntraLinks säkra virtuella datarum ersätter de fysiska datarummen som tidigare använts vid due diligence i samband med förvärv och avyttringar. Traditionellt har banker och deras företagskunder samlat information i fysiska datarum som köpare sedan besökt en och en för att ta del av informationen. Med IntraLinks system kan företag på ett säkert sätt publicera informationen online. Detta möjliggör att köparna kan genomföra due diligence samtidigt vilket snabbar upp försäljningsprocessen. Säljarna kan också använda IntraLinks övervakningsmodul för att övervaka aktiviteten i det digitala datarummet och bedöma köparnas intresse. Förutom vid förvärv och avyttringar, används IntraLinks vid syndikatlån, alternativa investeringar och inom life science sektorn, men även av globala företags jurist- och finansavdelningar. IntraLinks har underlättat projekt med över 450 000 användare i 35 000 organisationer. “IntraLinks har alltid sett fördelen med lokal närvaro i internationell affärsverksamhet, säger Chris Thomas, executive vice president of business development, IntraLinks. Intellectas långa erfarenhet från den svenska/skandinaviska marknaden kommer att hjälpa oss att få marknaden online snabbare.” Om Intellecta Intellecta är en ledande kommunikationskoncern på den skandinaviska marknaden. Inom våra två huvudområden, byråtjänster och informationslogistik, erbjuder vi en unik mix av kompetens, produkter, tjänster och lösningar. Intellecta har cirka 360 anställda på nio platser i Sverige och Danmark och omsätter cirka 420 MSEK. www.intellecta.se About IntraLinks IntraLinks® On-Demand Workspaces™ connect business communities and accelerate the intelligent flow of information and documents among participants. Through IntraLinks' secure, neutral, online environments, companies are better able to compete globally by accelerating essential business processes, simplifying communication and fostering rapid workflow. IntraLinks is easily accessible anywhere, anytime using a web browser. Since 1997, more than 450,000 participants representing over 35,000 organizations worldwide have used IntraLinks On-Demand Workspaces™ to communicate and collaborate on thousands of projects and transactions. IntraLinks has been adopted widely in the financial services and pharmaceutical industries, where its clients include AstraZeneca Pharmaceuticals LP, Bank of America, Bear Stearns, Deutsche Bank, FDIC, TD Securities, Thomas Weisel Partners and WestLB, among hundreds of others. Founded in 1996, IntraLinks is headquartered in New York with offices in Boston and London. För mer information kontakta gärna: Stefan Åkerling, +46 8 506 287 65, +46 708 32 96 35, Business Manager, Intellecta Finanstryck, stefan.akerling@intellecta.se Johan Andersson, Manager Corporate Development, +46 8506 286 74, +46 70105 48 77, johan.andersson@intellecta.se David Rosen, +1 212 590 0532, Walek & Associates för IntraLinks, drosen@walek.com