Gåband, walkingstavar och längdskidor sålde bäst sista helgen innan jul

Gåband, walkingstavar och längdskidor sålde bäst sista helgen innan jul

Det kommer att ligga många sportiga klappar under granen i år.
- Många hoppas på en snörik jul och har handlat längdskidor till nära och kära men de produktgrupper som sålt allra bäst bland sportprodukterna den gångna helgen är gåband och walkingstavar, berättar Fredrik Johanson, VD INTERSPORT.

Hälsotrenden i Sverige är stor och allt fler motionerar i en eller annan form. I julhandeln köper konsumenter även träningsutrustning till sin familj och sina vänner.
- Att träna och hålla sig i form året runt är viktigt för många och det visar även vår försäljningsstatistik för helgen, säger Claudia Nilsson, PR- och informationsansvarig på INTERSPORT. Den populäraste produktgruppen bland sportprodukter i helgens julhandel är gåband som är en perfekt julklapp till familj och vänner som vill röra på sig i lite lugnare takt men inte vara beroende av vädret.

Walkingstavar är den andra vanligaste produktgruppen bland julklapparna som inhandlades i helgen.
- Vi har femdubblat försäljningen av walkingstavar gentemot samma period föregående år. Att promenera är ju världens enklaste motionsform och med walkingstavar blir promenaden mer effektiv, berättar Fredrik Johanson.

Ännu är det barmark på många håll men de två senaste snörika vintrarna har gett många mersmak för vintersporter och längdskidor är den tredje mest populära produktgruppen bland sportprodukter.
- Det är en ny trend kring längdskidor. Att åka utfört är fortfarande populärt men allt fler väljer att ta med sig både alpint- och längdutrustning till fjällen. Den stora efterfrågan går även hand i hand med den stora running-trenden som råder. Många som springer under sommarhalvåret väljer längdskidor som träningssätt när snön kommer avslutar Claudia Nilsson.

Populäraste julklapparna under helgen 16 - 18 december på INTERSPORT
Kategori sport

1. Gåband
2. Walkingstavar
3. Längdskidor
4. Skidhjälmar
5. Skridskor
6. Innebandyutrustning

INTERSPORT bildades 1961 och är Sveriges största sportkedja med 158 butiker. 2010 omsatte de svenska INTERSPORT-butikerna 4,3 miljarder kronor. INTERSPORT AB ingår i IIC-INTERSPORT International Corporation vilket är världens största sportkedja med fler än 5 300 butiker i 39 länder. Under 2010 omsatte INTERSPORT cirka 10 miljarder euro globalt.

INTERSPORT är ett av Sveriges mest kända varumärken. Enligt ORVESTO är INTERSPORT också Sveriges mest besökta butikskedja. Under 2010 besökte 82 procent av svenskarna någon av INTERSPORTs butiker.

INTERSPORTs vision är att svenskarna ska bli det mest aktiva folket i världen. INTERSPORTs mission är att inspirera fler till ett aktivare liv.