INTERSPORT kartlägger träningsintressen

INTERSPORT har undersökt vilka sporter svensken drömmer om att lära sig eller bli riktigt bra på. Golf är i topp bland kvinnor såväl som män, medan kvinnor i större utsträckning än män vill lära sig kampsport. Unga drömmer om att bli fotbollsproffs medan äldre är mer intresserade av individuella sporter som kampsport, yoga och tennis. Yoga är stort i Stockholm men mindre intressant i övriga landet. Dragkamp, rodel och vattenpolo är minst populärt och fick inga röster alls.

Undersökningen har gjorts inför öppningen av INTERSPORTS största butik hittills i Stockholm, på Drottninggatan bredvid nya Clas Olsson.

Vi vill inspirera våra kunder till sport och att bjuda på upplevelser, vilket är vad våra nya fullkonceptsbutiker handlar om. Här kan kunderna exempelvis handgripligen testa nya produkter och vi satsar extra mycket på utbud, kunskap och service, säger Erik Andersch, Marknadschef INTERSPORT.

Totalt öppnar INTERSPORT, genom nyetableringar och ombyggnationer, nio nya butiker under mars och april på följande orter: Stockholm (Drottninggatan), Huddinge, Karlskrona, Karlshamn, Eksjö, Skövde, Jönköping (A6), samt Göteborg (Avenyen och Nordstan).

Resultat av undersökningen (%)

Vilken sport drömmer du om att någon gång lära dig eller bli riktigt bra på?
Totalt Sverige:                     Sverige (exklusive Stockholm):                 Stockholms län:

Golf               7,50                Golf 7,90                                                  Yoga              6,60

Kampsport     4,90                Kampsport 5,10                                          Golf               6,20

Yoga             4,80                Danssport 4,90                                           Kampsport     4,40

Danssport      4,60                Fotboll 4,70                                               Tennis            4,40

Fotboll           4,50                Yoga 4,40                                                  Fotboll           4

Män:                                    Kvinnor:

Golf               7,80                Golf               7,30

Yoga              5,60               Kampsport     5,70

Fotboll           5,60                Yoga              4

Danssport      5,40                Danssport      3,80

Kampsport     4,20                Ridning           3,80

18-25:                                   26-40:

Fotboll           5                     Golf               6,70

Golf               4,50                Fotboll           5,40

Slalom            3.90               Ridning           4,90

Friidrott          3,90                Danssport      4,50

Kampsport     3,40                 Motorsport     4,50

41-61:                                   62+:

Kampsport     7,90                 Golf              11,40

Golf               7,30                Fotboll           6,80

Yoga             5,90                Yoga             5,90

Danssport      5,10                 Danssport      5,50

Tennis            4                    Tennis           3,60

Källa: Undersökningen genomfördes av United Minds bland 1 077 svenskar under perioden 19-21 november 2010. Metod: Kvantitativ undersökning med kvoturval för att säkerställa köns-, ålders- och regional fördelning som representerar Sverige som helhet.

Respondenterna fick välja ett alternativ bland drygt 70 olika sporter.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Erik Andersch, Marknadschef                                                            031-727 88 42
Johanna Frejme, Informationsansvarig                                              031-727 87 87

I INTERSPORT AB ingår 156 butiker och kedjan omsätter drygt 4,3 miljarder kronor. INTERSPORT AB ingår i IIC-INTERSPORT International Corp. Med 5 300 butiker i 39 länder och en omsättning på cirka 9,3 miljarder euro är INTERSPORT världens största sportkedja. Läs mer på: www.intersport.se