INTERSPORT lanserar nytt lågpriskoncept

INTERSPORT lanserar nytt lågpriskoncept

I slutet av mars slår portarna upp för Budget Sports första svenska butik. Lågpriskonceptet finns idag i Finland och Schweiz och bygger på ett brett sortiment av sportprodukter och utrustning till de flesta idrotter och aktiviteter från marknadens starkaste varumärken. Den första butiken öppnar i Värmländska Töcksfors nära den norska gränsen.

Budget Sport blir sportbranschens nya lågpriskedja. Svenskarnas träningsintresse och hälsofokus är större än någonsin och sportbranschen fortsätter att växa och utvecklas.
- Polariseringen i branschen blir allt viktigare. En utmaning för branschen har varit att fånga lågprishandeln vilken är en ny typ av sportshopping som inte tidigare funnits i Sverige mer än i outletformat. Här tar Budget Sport en naturlig plats med ett brett sortiment av sportprodukter och utrustning till de flesta idrotter och aktiviteter från marknadens starkaste varumärken och till låga priser, säger Fredrik Johanson, VD INTERSPORT Sverige.

Budget Sport öppnar sin första butik på Töcksfors handelsplats i Värmland i slutet av mars. Butikslokalen är på 3 000 kvadratmeter.
- Butiken i Töcksfors ligger nära den norska gränsen och det gör även vår planerade andra butik som öppnar i Charlottenberg senare i år. Vi ser att gränshandeln i regionen har potential för fem till sju Budget Sport-butiker, berättar Fredrik Johanson.

Butikskonceptet Budget Sport är en del av IIC, INTERSPORT International Corporation, och har sju butiker i Finland och tre i Schweiz.
- Finland has been the pilot country for the international Budget Sport concept with the first pilot store opened in 2006. Budget Sport has been a positive surprise to us in terms of customer numbers, customer feedback and sales. In 2011, the sales of the Budget Sport chain have grown by +13%, which clearly exceeds the growth rate of the market.  The whole sports retail market was expected to increase by some +2% 2011, säger Juha Nurminen, VD INTERSPORT Finland.

I Sverige arbetar INTERSPORT med en franchisepartner för regionen som kommer driva alla Budget Sport-butikerna.

Fakta Budget Sport och INTERSPORT
Budget Sport är ett butikskoncept som ingår i INTERSPORT-koncernen. INTERSPORT bildades 1961 och är Sveriges största sportkedja med drygt 150 butiker. 2010 omsatte de svenska INTERSPORT-butikerna 4,3 miljarder kronor. INTERSPORT AB ingår i IIC-INTERSPORT International Corporation vilket är världens största sportkedja med fler än 5 300 butiker i 40 länder. Under 2010 omsatte INTERSPORT cirka 10 miljarder euro globalt.