Gå direkt till innehåll
En mockup, gjord i ett annat kontrollrums-projekt som inUse arbetat med under 2010-talet.

inUse vinner avtal med SOS Alarm

Under hösten och våren kommer inUse att stötta SOS Alarm med att utforma ett nytt användargränssnitt för de som tar emot 112-samtal.

SOS Alarm sökte en långsiktig samarbetspartner med spetskompetens inom användbarhet och tillgänglighet. Man ville ha hjälp med att ta fram ett nytt användargränssnitt för de som arbetar och tar emot 112-samtal. inUse valdes i hård konkurrens att utföra uppdraget som innebär att att göra research, ta fram design, användningstesta och iterera. Allt för att skapa en så bra och effektiv arbetsmiljö som möjligt för 112-operatörerna. Och även ambitionen är hög, SOS Alarm vill skapa världens bästa larmkedja för att möta deras kunder, samverkansparters och medborgares behov kopplat till digitaliseringen. Målet är att modernisera användargränssnittet för att operatörernas samspel med systemet ska bli intuitivare och enklare.

inUse har alltid haft som mål att arbeta med uppdrag och kunder som gör skillnad för människa, organisation och samhället i stort.

– Många av oss som jobbar på inUse gör det för att göra skillnad, att bidra till den typen av samhällsnyttigt uppdrag som SOS Alarm står för känns helt fantastiskt. Med vår breda erfarenhet inom just kontrollrum kändes det också som en bra match rent kompetensmässigt, säger Jonas Ehrling, Head of inUse.

Just användargränssnitt i kontrollrum och designarbete med digifysiska miljöer är något som inUse jobbat mycket med. De har bland annat har arbetat med kontrollrum för SL:s Röda linje, även Saabs fjärr-flygledningstorn samt tagit fram en smartphone med larmfunktion för sjuksköterskor.