Årets uppfinnarstipendiater från Stockholm stad

Årets uppfinnarstipendiater från Stockholms stad är nu utsedda. Åtta uppfinnare får pris för spännande idéer med goda framtidsutsikter.

Uppfinnarstipendierna delades ut av Stockholms finansborgarråd Sten Nordin under en ceremoni på tisdagen.

- Bra idéer är grunden till framgångsrika företag. Uppfinnarstipendiaterna uppvisar en stor kreativitet och ett beundransvärt driv. Innovatörer som dessa är viktiga för vårt välstånd och för Stockholms konkurrenskraft, säger Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholms stad.

Här följer årets uppfinnarstipendiater och en beskrivning samt motivering av juryn:

Eva Bylund tilldelas 30000 kronor.

"Eva Bylund har uppfunnit en ny isräddningsmetod för att rädda passiva personer ur vakar. Varje minut i kallt vatten har betydelse för den som ska räddas och en snabb insats är av största vikt. Genom uppfinningen ges möjlighet att på ett mer lättanvänt och lättövat sätt bidra till att rädda passiva personer ur en vak."

Nicklas Persson tilldelas 50000 kronor.

"Nicklas Persson har uppfunnit karmverktyget. Verktyget används för snabb och korrekt infästning av karmar, exempelvis dörr- och fönsterkarmar. Med några enkla handgrepp anbringas verktyget i karmen. Därefter placeras karm med verktyg i karmöppningen och spänns fast. Med hjälp av en inbyggd libell och ett laserpass i verktyget, kan karmen finjusteras till sitt rätta läge och fixeras, skruvas eller bultas fast."

Petra Wadström tilldelas 75000 kronor.

"Petra Wadström har uppfunnit "Solvatten", en soldriven dricksvattenrenare. Enligt WHO lider för närvarande över en miljard människor brist på rent dricksvatten. Nästan två miljoner människor, de flesta barn, dör till följd av detta. Uppfinningen möjliggör att rena dricksvatten från mikrobiologiska föroreningar enbart med hjälp av solens strålar."

Ingela Parmryd och Jeremy Adler tilldelas 100000 kronor.

"Ingela Parmryd och Jeremy Adler har utvecklat en metod för att eliminera bidraget av brus vid korrelationsanalys av databilder. Innovationen skapar möjlighet att på ett effektivare och snabbare sätt analysera bilder från framför allt mikroskop och som innehåller mycket brus. (Metoden heter RBNCC (Replicate Based Noise Corrected Correlation )"

Lennart Bergström, Petr Vasiliev och Niklas Hedin tilldelas 120000 kronor.

"Lennart Bergström, Petr Vasiliev och Niklas Hedin har uppfunnit och patentsökt en ny metod för att framställa mikroporösa katalytiska reaktorer utan tillsats av bindemedel. Uppfinningen möjliggör framtagning av katalytiska reaktorer med högre mekanisk och kemisk stabilitet än dagens bindemedelbaserade teknologi."

Om uppfinnarstipendiet

Sedan 1983 har Stockholms stad delat ut uppfinnarstipendier till innovatörer som presenterar starka idéer för nya produkter och tjänster, som bedöms ha en kommersiell potential. Syftet är att främja företagandet och bland stipendiaterna finns såväl amatörer som proffs. Bland tidigare års stipendiater finns såväl utrustning för satellitkommunikation och läkemedelsframställning som mammabyxa, skoskyddspåtagning och mobila rutschkanor. Mer information: http://www.stockholmbusinessregion.se/templates/page____21557.aspx?epslanguage=SV

För mer information och bilder från utdelningen:

Per Holmlund, pressansvarig Stockholm Business Region, 070-472 80 69, per.holmlund@sbr.stockholm.se

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm -The Capital of Scandinavia.

• uppfinningar
  • uppfinnare