Ben & Jerry’s – så mycket mer än bara glass

Ben & Jerry’s är ett av världens främsta och mest uppskattade glassmärken. Dessutom arbetar de för en god sak och när de nyligen lanserade nyheten Nordic Water Peace tyckte jag verkligen att de var värda att skriva om. Smaken är exklusivt framtagen för den nordiska marknaden enbart för att öka medvetenheten kring den allvarliga situationen i Östersjön. Tillsammans med Världsnaturfonden WWF kommer de under året att arrangera aktiviteter och insamlingar för att skydda livet i det förstörda havet. Jag började utforska glassföretaget närmare och vilken upptäckt jag gjorde! Jag skulle kunna sitta här och skriva en hel roman om detta fantastiska företag som inte bara producerar alldeles underbara glassmaker utan som även värnar om miljön, vår trygghet och andra människor… Jag är alldeles varm i hjärtat.

Barndomsvännerna och hippisarna Ben Cohen och Jerry Greenfield började sälja glass i en gammal bensinmack i Burlington, Vermont 1978 efter att de gått en fem-dollarkurs i glasstillverkning. De använde sig enbart av färsk mjölk från kossorna som betade i trakten och smaksatte glassen med allt gott de kunde tänka sig, i stora bitar. Efter några år växte företaget lavinartat men Ben och Jerry höll beslutsamt fast vid sitt ursprungliga motto: ”Ett företag har ett ansvar mot det samhälle där det är verksamt".

10 år senare skrev de ner sin företagsfilosofi där målet var att skapa ett helt nytt koncept som skulle göra det möjligt för ömsesidig nytta, både för företaget och för samhället. Filosofin bygger på produkter av högsta kvalitet, ekonomisk tillväxt och socialt ansvar, vilket inkluderar allt som har med vår planet och vi människor att göra. Här nedan följer ett urval av Ben & Jerry’s olika tillvägagångssätt för att göra det så bra som möjligt, för alla parter.

1987 började allt spill att levereras till en grisfarm i Stowe, Vermont. Grisarna är tydligen tokiga i smakerna. Äggen har från början alltid kommit från frigående höns och mjölken från välmående kossor som tillåts beta fritt på oändliga gröna betesmarker.

Sedan 2005 köper företaget alltid klimatsmarta biljetter till sina anställda för absolut nödvändiga flygresor. Biljetten stödjer olika projekt för grön energi i utvecklingsländer.

2006 lanserades funktionen "Cool Your Jets" på deras hemsidor världen över för att låta andra kompensera sina koldioxidutsläpp vid flygresor, precis som företagets anställda. Samma år lanserades världens första glass med rättvisemärkning, Fairtrade Vanilla. Glassen skapar nya och bättre förutsättningar för bönderna i Indien och i Paraguay. Ben & Jerry’s har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Fairtrade Foundation och arbetar kontinuerligt med dem för att ta fram fler rättviseprodukter och de flesta av deras smaker innehåller någon råvara som är rättvisemärkt.

Greystonbageriet i New York anställer och utbildar hemlösa och det är därifrån Ben & Jerry’s köper sina brownies. Första beställningen de gjorde var på ett par ton vilket var en enorm beställning för det lilla bageriet och hela deras system brakade ihop. De lyckades inte med att frysa brownie-kakorna tillräckligt snabbt och när de anlände till Ben & Jerry’s fabrik hade bitarna kladdat ihop sig och de gick inte att använda. Men skam den som ger sig. Personalen på B & J’s skapade en ny smak där de kunde utnyttja de stora klumparna och resultatet? "Chocolate Fudge Brownie", en av världens mest omtyckta smaker. Självklart är det bageriet Greyston, det lilla bageriet i New York, som bakar kakorna än idag.

Tänk om fler företag kunde filosofera, producera och agera på det här sättet, vilken värld vi hade levt i då. Jag kommer inte på något bra sätt att sammanfatta den här fantastiska historien om Ben & Jerry’s så jag låter Jerry Greenfield göra det åt mig: "Rättvisemärkt handlar om att se till att folk får sin rättvist beskärda del av kakan. Hela idén med rättvisemärkt ligger mitt i hjärtat av våra värderingar och uppfattningen om vad som är rätt och fel. Ingen vill ju köpa något som gjorts genom att utnyttja någon annan”. Tänkvärt.

Erica Björklund Sattler