Handla vin på nätet

Det är kul att det är många som nu säljer vin på nätet vilket gör att utbudet av vin blir så mycket större. Detta är bra för konsumenten som har mycket att välja på, bra i konkurrenssyfte där många unika och fina viner kommer ut på svenska marknaden och bra för näthandeln där konsumenten erbjuds en ny plattform för hemleverans. Vi har alla olika preferenser, erfarenheter och är i olika mån pigga på att prova nya viner och därför finns det plats för oss alla som säljer vin på nätet.

Aftonbladet skriver i en artikel om för- och nackdelar med att handla vin på nätet. Som en av nackdelarna skriver man att du som kund inte kan lita på en näthandlares beskrivning av vinet som säljs men att du kan lita på när det opartiska Systembolaget puffar för en vara. Jag tycker nog att denna åsikt har vissa brister. En vinjournalist är en person med tycke och smak och det är inte säkert att dessa rimmar men din smak som konsument. Det gäller som kund att hitta en vinjournalist eller en sommelier som rekommenderar viner som du tycker om och detta gör man lika bra hos en näthandlare som hos Systembolaget. Det gäller att våga prova och det är aldrig fel att ha ett öppet sinne för att hitta nya favoriter.

Aftonbladet påstår också att utbudet från Systembolaget alltid testas vilket inte görs i samma omfattning hos näthandlare. Här kan vi enbart prata för oss själva på Invinitum. Vi testar alla viner före lansering och vi säljer enbart viner som vi tycker om och kan stå för.

Det är dock viktigt att som kund kolla upp nätföretaget först, att de verkligen betalar alkoholskatt och moms och bedriver seriös verksamhet som Aftonbladet mycket riktig påpekar i sin artikel.

Konkurrens är bra och gynnar alltid konsumenten!

Evelyn Gandrup
Invinitum ApS