Svenska företag inom stål- och metallframställning betalar allt snabbare

Stål- och metallföretagen mycket bättre på att betala i tid

Från att ha varit den bransch som varit sämst på att betala i tid i år kan man nu visa på stora förbättringar på relativt kort tid. En bransch i stabilisering, trots tuffa tider.

I våras lanserade finansieringsföretaget Invoier Betaltidsindex™. Indexet kartlägger svenska företags faktiska, samt avtalade, betaltider och är tänkt att hjälpa små- och medelstora företag att lättare identifiera riskbranscher samt i förlängningen kunna användas för att förbättra förhandlingsläget mot större bolag.

Sämst på att betala i tid
Den första branschjämförelsen från i somras påvisade att branschen för stål- och metallframställning var den som var allra senast med sina betalningar och i genomsnitt betalades varje faktura 4,3 dagar sent.

Stor förbättring mot snabbare betaltider
En ny uppföljning av metallbranschens betaltider sex månader senare visar på ett mycket bättre resultat. Svenska stål- och metallframställande företag har de senaste 90 dagarna i betydligt högre utsträckning betalat sina leverantörer i tid än vid förra mätningen. I själva verkat har man förbättrat sina betaltider så att man nu i genomsnitt bara betalar varje faktura 0,21 dagar sent.

- Det här är en riktigt positiv utveckling att se! Majoriteten av de svenska företagen i den här branschen är ju små- och medelstora företag och vet själva vikten av att få betalt i tid, inte minst i tider som dessa, vilket sätter stor press på likviditeten hos de flesta företag, säger Fredrik Mistander, VD & Co-Founder på Invoier

En anledning till den förbättrade betalningsförmågan kan delvis bero på att en del av de frakt- och tillgångsproblem som kunde relateras till pandemin nu har börjat släppa. Men även en ny lagstiftning har trätt i kraft i år som avser att större företag har rapporteringskrav på betaltider mot mindre företag, så även det kan ha inverkat.

Av den svenska stål- och metallbranschens aktiva aktiebolag är 92% små- eller medelstora bolag. 29 företag omfattas av de nya lagkraven som trädde i kraft 1 mars 2022. Branschen sysselsätter i sin helhet drygt 50 000 personer och har ett totalt förädlingsvärde på 56 miljarder kronor.

Om Betaltidsindex™
Invoiers Betaltidsindex (BTI) kartlägger svenska företags faktiska betaltider, i relation till avtalade betaltider, för en genomsnittlig B2B-faktura. Indexet baseras på över 1,5 miljoner fakturor och perioden 2016-2022. Betaltidsindex är framtaget av Invoier. Det uppdateras kontinuerligt och finns att tillgå i sin helhet via https://invoier.com/betaltidsindex/.