Pressmeddelande -

Inredningshjälp till alla: Ny digital plattform kopplar ihop vanliga svenskar med arkitekter och inredare

I förra veckan lanserades beta-versionen av Iodomi.com – en digital plattform som kopplar samman privatpersoner med arkitekter och inredare. Genom en lösning där stora delar av det inledande designarbetet digitaliserats kan Iodomi erbjuda prisvärda designtjänster som ger möjlighet för privatpersoner att förverkliga sitt drömhem.

Det ökande intresset för inredning bland svenskar de senaste åren har lett till en enorm ökning av bloggar och tidningar fokuserade på hem och inredning, men många konsumenter saknar tid eller upplever att de saknar den kunskap som krävs för att kunna applicera det man ser online på sitt eget hem. Inte minst så har möjligheten att anlita professionell hjälp för att inreda sitt hem fram tills nu varit både dyr och otillgänglig – något som grundarna bakom Iodomi vill ändra på.

-Om det är något jag lärt mig under mina sju år som arkitekt är det att man med enkla medel kan skapa stor effekt bara man vet de rätta knepen. Genom Iodomi ger vi privatpersoner hjälp på traven genom att koppla samman dem med arkitekter och inredare som har den fingertoppskänsla och erfarenheten som krävs för att skapa stor effekt med en relativt liten investering, säger Xiao He, arkitekt och VD på Iodomi.

Under senare år har vi sett en otrolig utveckling när det gäller Hemmets betydelse. För många är hemmet inte längre bara en plats där man äter och sover, utan även en viktig plats att finna lugn och återhämta sig i en stundtals stressig vardag. Dessutom har hemmet kommit att bli ett spännande sätt att uttrycka sin personlighet, och färska siffror från PostNord visar heminredning och möbler tillsammans med barnartiklar som de snabbast växande kategorierna inom e-handeln.

Genom digitala workshops och online-baserade verktyg minimeras komplexiteten i designprocessen. Kunden får först svara på frågor och ta ställning till olika inspirationsbilder för att fastställa behov och smak, hela projektet sker online och kunden kan därefter köpa samtliga produkter direkt från webbsidan.

-Med Iodomi skapar vi möjligheten för inredare och arkitekter att möta privatpersoner som söker tips och råd för hur de kan skapa ett mer personligt eller rofyllt hem. Det kan röra allt från tips på en passande väggfärg till ett visst kakel till hjälp med en komplett köksrenovering. Inget är för stort eller litet – det är bara användarens behov och arkitekten eller inredarens erfarenhet som sätter gränsen, säger Xiao He, arkitekt och VD på Iodomi.