Nytt poddavsnitt om Jönköpings gemensamma IoT-satsning

Nytt poddavsnitt om Jönköpings gemensamma IoT-satsning

För att spela in avsnitt 19 av vår podcast tog IoT Sverige tåget till Jönköping. Jönköping är regionen som har lyckats göra en gemensam IoT-resa som omfattar inte mindre än 55 kommuner och offentliga bolag.

I detta poddavsnitt möter du tre av eldsjälarna i Jönköpings-projektet, nämligen Björn Hättström, huvudprojektledare för IoT-Sverige-projektet Internet of Things Jönköpings län och han återfinns på Kommunal utveckling på Region Jönköping; Thomas Olofson, digitaliseringsstrateg i Jönköpings kommun och en av de som varit med sedan starten; och Marcus Ljungberg, IT-utvecklare på sociala sektorn i Eksjö Kommun.

– Vårt projekt handlar lika mycket om samverkan och samarbete som det handlar om tekniska lösningar. Vi har genomgående i projektet låtit allas behov vara drivande i utvecklingen för den egna organisationen och därmed fått ett bra genomslag för deltagandet i projektet, säger Björn Hättström.

Dela lösningar mellan kommuner

Grundbulten i projektet har varit en upphandling av en gemensam IoT-plattform. Den gemensamma IoT-plattformen gör att det går lätt att dela lösningar mellan kommunerna. Om någon har en bra IoT-lösning går det enkelt att implementera den i en annan kommun.

– Jag har märkt att när jag är ute i verksamheten och pratar om IoT så vet man inte riktigt vad det är och vad det kan innebära. Men om jag pratar smarta lösningar så både vill och vågar man testa fler idéer, säger Marcus Ljungberg.

Viktigt med tydlig förvaltningsmodell

Nu går Jönköpingsprojektet in en ny och spännande fas när man ska hitta en centraliserad förvaltningsmodell för plattformen.

– Vi vill ju att projektet ska fortsätta att leverera och implementeras i förvaltningen och i verksamheten. Det är viktigt att vi fortsätter att titta på behovsdrivna lösningar som är viktiga för verksamheten och i och med detta hittar en långsiktig förvaltningsmodell, menar Thomas Olofson.

Lyssna på avsnitt 19 i vår podcast för att höra mer om det spännande regionövergripande projektet i Jönköping. IoT Sveriges podcast finns där poddar finns.

Lyssna direkt

Mer om IoT Sveriges podcast The IoT Public Sector Podcast.

Jönköpingsprojektet i poddstudion. Från vänster Björn Hättström, Marcus Ljungberg, Thomas Olofson och Kristin Blom. Foto: Maria Bergenheim.