Nytt poddavsnitt om smart avfallshantering

Nytt poddavsnitt om smart avfallshantering

I detta avsnitt pratar vi om hur teknik och beteende hänger ihop när det gäller avfallshantering och minskad klimatpåverkan. Du möter projektet Reduce Reuce Recycle, Norra Djurgårdsstaden.

I stadsdelen Norra Djurgårdsstaden i Stockholm pågår genomförandeprojektet Reduce Reuce Recycle som finansieras via IoT Sverige. Målet med projektet är att skapa ett lätthanterligt avfallssystem för de boende som i slutändan ska bidra till minskade klimatutsläpp och förbättrade sorteringsgrader. Förutom att med hjälp av IoT-lösningar digitalisera stadsdelens sopsugsystem används även nudging som en metod att ”knuffa användarna i rätt riktnig”. Det handlar om beteende, att de boende själva ska vilja vara med och bidra till att minska sitt restavfall mm.

Hur går detta till i praktiken? Det får du veta mer om i avsnitt 7 av IoT Sveriges podcast. Medverkar gör Lars-Olov Andersson, förvaltningsansvarig sopsug på Stockhom Vatten & Avfall och Henrik Siepelmeyer, doktorand inom beteendevetenskap vid Universitetet i Agder och vid KTH. Avsnittet är producerat av Maria Bergenheim, IoT Sverige.

Lyssna på avsnittet på:

Reduce Reuce Recycle SRS