IVL Svenska Miljöinstitutets nya sensorlösning Turbinatorn monteras i en brunn.

Nytt poddavsnitt om smart vattenhantering

Lyssna på IoT Sveriges senaste poddavsnitt där vi pratar om smart vattenhantering i städer.

Klimatförändringar och urbanisering skapar ett allt högre tryck på vattenledningsnäten i våra städer. I detta avsnitt träffar IoT Sverige Fredrik Hallgren och Joel Wanemark på IVL Svenska miljöinstitutet för att prata om smart och hållbar vattenhantering.

Turbinatorn – sensor för vattenövervakning

Fredrik och Joel ligger också bakom Turbinatorn, IVL:s nya sensorlösning för smart vattenövervakning, som nyligen fått patent i USA, Europa och Sverige. De berättar mer om hur denna uppfinning fungerar, hur städer med hjälp av smarta sensorer och AI kan arbeta förebyggande och förutspå eventuella läckage, utsläpp, sedimentering med mera.

Lyssna på avsnittet här:

Tips! Delta i ”Task Force VA”

Inom IoT Sveriges strategiska projekt Smart City Lab kommer en fokusgrupp inom VA (vatten och avlopp) att bildas. Fokusgruppen riktar sig till kommuner och regioner som vill öka sin kunskap kring IoT och VA-frågor. Målet är att samla kompetens inom IoT och gemensamt samverka kring tjänsteutvecklingen inom VA. Är du intresserad av att delta? Kontakta gärna fredrik.hallgren@ivl.se eller eva.stattin@rise.se.

Fredrik Hallgren, IVL
Joel Wanemark, IVL