Förbättrad livskvalitet drivkraft bakom IoT-projekt

Hur ser det ut när IT och Sakernas internet, IoT, tar klivet in i vården? Nu har forskaren Andres Laya undersökt samspelet mellan IT-företag och det offentliga. Ingången för företagen är ofta att IoT ska användas för att effektivisera och spara pengar. Från vården visade sig dock det viktigaste att kunna förbättra livskvaliteten hos den enskilde.

Forskningen visar att teknikutvecklingen inte endast drivs av effektivisering, utan av omsorg om brukare och patienter, och för att utveckla nya arbetsmetoder.

Andres Laya, tidigare doktorand vid KTH och nu forskare på Ericsson, försvarade 27/9 sin doktorsavhandling ”The Internet of Things in Health, Social Care, and Wellbeing” på KTH om gränssnittet mellan IT-företag och vårdgivare.

Arbetet har varit en del av projektet ”Analys av ekosystem inom olika branscher och potential för användning av IoT för produkter och tjänster” som finansierats av Vinnova genom IoT Sverige.

Kontakt Andres Laya:
0725 969 173 (in English)
laya@kth.se

Avhandlingen finns här.

Kontakt Iot Sverige:
Torbjörn Fängström, programchef, 070 167 93 90

IoT Sverige är en nationell satsning på att Sverige ska bli ledande på att använda Internet of things (IoT). IoT Sverige är ett Strategiskt innovationsprogram. Strategiska innovationsprogram är en gemensam satsning från Vinnova, Energimyndigheten och Formas.