IoT Sverige - för ett bättre liv för alla i en sammankopplad värld.

IoT Sverige utvärderat efter sex år – vidare satsning i tre år

Det strategiska innovationsprogrammet för sakernas internet, IoT Sverige – som startade 2014 – rekommenderas att få fortsatt finansiering för att tillsammans med offentlig sektor, näringsliv och akademi, driva samhällsnytta med sakernas Internet (IoT). Programmet – som är ett av 17 nationella strategiska innovationsprogram (SIP), finansierat av Vinnova, Formas och Energimyndigheten – har genomgått en oberoende utvärdering efter halva den planerade verksamhetstiden på 12 år.

Sammanfattningsvis visar rapporten att IoT Sverige överlag är ett väl fungerande program. Programmet är ambitiöst och adresserar ett område som är mycket betydelsefullt för svensk offentlig sektor.

- Det är väldigt roligt med en så positiv utvärdering som programmet fått. Men vi uppskattar också de förslag till förbättring som vi mottagit. Nu sätter vi siktet på ännu vassare mål för programmet, bättre processer, mer riktat stöd till pågående projekt, samt uppstart av ett antal mer strategiskt riktade projekt. Om sex år ska ingen kunna undgå att känna till hur IoT Sverige gjorde en insats för behovsdriven IoT-teknik i offentlig sektor, säger Petra Sundström, styrelseordförande för IoT Sverige.

- Vi är mycket glada för att programmet har fått så positiva omdömen och rekommenderas fortsatt finansiering. Vi på programkontoret ser dagligen nyttan av programmets insatser och hoppas kunna bidra ännu starkare till ett bättre liv för alla i en sammankopplad värld framåt, säger Jin Moen, programchef för IoT Sverige.

Enligt Vinnova visar satsningen på att de strategiska innovationsprogrammen den lett till bred samverkan, stärkt internationell konkurrenskraft och till en kraftsamling inom områden som är viktiga för Sverige. De program som startade 2014 har nu genomgått en stor utvärdering sex år efter starten: BioInnovation, SIO Grafen, IoT Sverige (sakernas internet), Smartare elektroniksystem, Swelife (life science) och Innovair (flyg).

Här kan du ta del av IoT Sveriges utvärderingsrapport.

Ta del av Vinnovas och utvärderarnas webbsända presentation från den 17 dec här.

Läs mer om oss i på www.iotsverige.se och följ oss i sociala medier på LinkedIn, Twitter och Facebook.