Olle Bergdahl blir ny programchef för IoT Sverige

Olle Bergdahl blir ny programchef för IoT Sverige

Det strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige får en ny programchef. Olle Bergdahl kommer närmast från rollen som projektansvarig på programkontoret. Den 1 februari tar han över programchefsrollen efter Jin Moen.

Olle Bergdahl har sedan drygt tre år tillbaka varit engagerad i IoT Sveriges arbete. Framförallt har han arbetat med utveckling och utformning av programmets projektportfölj.

–Olle har en mycket god insikt i programmet. Som projektansvarig har han drivit på för att IoT Sveriges projektportfölj ska vara välbalanserad och innehålla en mix av både strategiska projekt och innovativa IoT-projekt inom olika ämnesområden, säger Jin Moen, avgående programchef.

IoT Sverige är inne på sitt sjunde år och Olle Bergdahl ser fram emot att fortsätta leda programmet i linje med uppsatta mål och visioner.

–Det ska bli väldigt kul att leda programmets arbete. Sverige är ett av världens mest innovativa länder. Som strategiskt innovationsprogram bidrar vi starkt till samverkan och innovation mellan näringsliv, akademi, civilsamhälle och det offentliga. Det är först när vi jobbar tillsammans och lär av varandra som vi kan lösa de riktigt stora utmaningarna vi står inför, säger Olle Bergdahl.

Ser trend – ökat behov av IoT

IoT används idag på olika sätt inom många delar av offentlig sektor. Men fortfarande finns stor potential att nyttja tekniken i större utsträckning och mer innovativt. Olle Bergdahl ser en trend mot ett ökat behov av IoT, både nationellt och internationellt. Inte minst inom områdena smarta städer och hälsa.

–Jag tror att den gröna och digitala omställningen kommer att bli en drivkraft och accelerera användandet av IoT. Det pratas mycket om datadriven innovation och vi behöver gå från ord till handling. Även inom området hälsa behövs mer IoT, inte minst inom vård och omsorg, säger han.

Olle Bergdahl tar över som programchef från och med den 1 februari. Nuvarande programchef Jin Moen kommer fortsätta arbeta vid programkontoret för IoT Sverige i rollen som biträdande programchef.