Tryggt att bada med intelligenta livbojar - innovera med sakernas internet

Tryggt att bada med intelligenta livbojar – innovera med sakernas Internet

Delta i det digitala eventet 22 april, IoT Studio, då IoT Sveriges projekt i Västernorrland delar med sig av sina erfarenheter hur de skapat samhällsnytta för medborgarna i Sundsvall. Projektet IoT för tillgänglighet har utförts inom det strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige.

Webinarium IoT Studio, 22 april, kl 13-15
Mer information och anmälan

Under projektet har Sundsvalls kommun varit en testbädd för att bland annat utveckla lösningar för att optimera snöröjning, mäta och leverera data om vattentemperatur vid badplatser, använda sensorer för att visa om livbojar är på plats och påbörja utvecklingen av en tjänst som visar tillgänglighet till olika delar av staden baserad på individers unika behov.

Allt med fokus på samhällsnytta för medborgarna i Sundsvalls kommun.

- Framgången har varit att projektet lett till etablering av nya IoT-tjänster på marknaden, genom konstruktiv samverkan mellan Mittuniversitetet, Sundsvalls kommun och privata IT-företag i vårt nätverk. Det ska bli roligt att få berätta mer om det under IoT Studio, säger Lars Persson Skandevall, VD för Bron Innovation, Västernorrlands IT-kluster och digitala innovationshub.

- Genom IoT Studio vill vi framför allt beskriva resultatet av ett stort utvecklingsarbete vi gjort med stöd av IoT Sverige, men också blicka framåt och fokusera på hur IoT kan bidra till hållbar tillväxt och utveckling, fortsätter Lars Persson Skandevall.

- Det är jättekul att se hur projektet IoT för tillgänglighet har banat väg för ytterligare IoT-satsningar både i kommunen och regionen. Vi som program vill bidra till att fler offentliga organisationer använder IoT-lösningar, och tillsammans med näringsliv och akademi lär sig hur IoT kan skapa nytta i deras verksamheter, säger Jin Moen, programchef IoT Sverige.

Under det digitala eventet presenteras praktiska case och genom panelsamtal diskuteras digital infrastruktur och strategier kring IoT.

Läs mer om projektet här.
Läs mer om IoT Sverige här

Projektet IoT för tillgänglighet pågår till och med juni 2021. Det är ett av 13 hubbar och 22 nya innovationsprojekt kring sakernas internet, IoT, som finansieras genom det strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige i en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Lars Persson Skandevall

VD Bron Innovation Sundsvall 070-666 42 53