Bra synlighet i sökmotorerna på mobilen blir allt viktigare

För femte året i rad släpper vi på iProspect en rapport om konsumenternas beteende i sökmotorerna. Den bygger på intervjuer med fler än 1.600 personer i Danmark, Sverige, Norge och Finland. Rapporten visar hur konsumenter använder sökmotorer från olika enheter (desktop, mobil och tablets). Vi har bland annat frågat de nordiska konsumenterna om vad som leder dem till sökmotorerna, vad de söker efter, hur lång tid de söker, hur många resultat de ser och vilka produkter de faktiskt köper.

Mobilen har blivit central i sökstrategin
I takt med att fler och fler i Norden skaffar smartphones ökar andelen konsumenter som är aktiva i sökmotorerna via mobiltelefoner. Vår rapport visar att 61% av konsumenterna i Norden använder sökmotorer i sin mobiltelefon för att söka information och 24% har köpt ett produkt via mobiltelefonen de senaste sex månaden. 50% av konsumenterna som söker information i sökmotorerna läser bara upp till fyra resultat innan de klickar på ett resultat eller gör en ny sökning. Mobila webbplatser är fortfarande ett område som kan optimeras från leverantörssidan. Det är fortfarande för många webbplatser som inte är anpassade till det mobila användandet och det påverkar konverteringen. Det går dock i rätt riktning - 24% av de nordiska konsumenterna tycker att de webbplatser de besöker saknar en väl förberedd mobil version, år 2011 var siffran nästan 30%.

Vi vill gärna ha rekommendationer från våra vänner, men inte i sökmotorerna…
Sociala medier integreras mer och mer i sökmotorernas resultatsidor. Rapporten visar hur konsumenterna använder dessa i sin köpprocess. För de nordiska konsumenterna är det främst rekommendationer från vänner som föranleder en sökning efter information eller produkt i en sökmotor. Konsumenten tycker däremot inte att det är önskvärt att se vänner och bekantas rekommendationer som resultat i sökmotorn.

Vi gör mer än 11 sökningar för att hitta en resa och vi tar god tid på oss innan vi bokar!
Baserat på vilken produkt den nordiska konsumenten söker efter har vi frågat hur många sökningar man gör för en specifik produkt innan man gör ett köp. Rapporten visar hur konsumenterna beter sig när de söker efter och köper produkter från sin PC och sina mobila enheter.

När vi letar efter resor gör 22% fler än 11 sökningar innan man köper sin resa och de flesta av oss har mer än två veckors beslutstid.  När vi söker i sökmotorerna använder vi båda ”branded terms” som t.ex. SAS eller Apollo och generiska sökord t.ex. ”charterresa” eller ”flyg till London” när vi söker efter resor. Rapporten visar resultat inom flera branscher som resor, försäkringar, mode och elektronik.

Vår nordiska rapport innehåller mycket mer spännande information om konsumenterna i Norden och vi kommer inom kort att gräva djupare i undersökningsmaterialet och publicera rekommendationer baserade på resultaten av den studien.

För att få mer insikt i den nordiska konsumentens beteende kan du få rapporten i sin helhet från oss på iProspect - kontakta Patrik Gamryd för mer information.

iProspect har drygt 850 medarbetare på kontor i både Europa, USA, Asien och Sydamerika och klassas som ett av de världsledande företagen inom sökmarknadsföring. iProspects målsättning är att stärka kundens varumärke samt öka besöksfrekvens och resultat som genereras via sökmotorerna. Detta sker dels genom organisk sökmotoroptimering som förbättrar placeringarna i sökmotorernas resultatlistor, dels genom köpta placeringar i form av sponsrade länkar.

iProspect arbetar sedan tidigare med kunder som SAS, Svensk Fastighetsförmedling, Renault, Trygg-Hansa, Synoptik, Försvarsmakten och Svenska Spel.