IQ vinnare av Stora pr-priset 2011

På torsdagen tilldelades IQ Stora pr-priset för kampanjerna Fyllefilter och Kaloriprofilen vid en ceremoni på Clarion Sign i Stockholm. Priset delas ut av Svenska PR-företagen och tilldelas en organisation eller företag med ett kvalificerat, strategiskt och idébärande pr- och kommunikationsarbete som ger ett påtagligt och synligt resultat.

- Jag är jätteglad över att IQ belönats med Stora pr-priset. Svenskarnas förhållningssätt till alkohol är en väldigt viktig fråga. Genom att kombinera en viktig fråga med humor och värme istället för pekpinnar lyckades vi få unga vuxna att reflektera över sin alkoholkonsumtion, säger Magnus Jägerskog, VD på IQ.

Ett utdrag ur juryns motivering lyder:
"Alkoholkonsumtion och riskbeteenden är ett svårt ämne att ta upp oavsett målgrupp. IQ har valt bort skrämselpropaganda och använt både nytänkande budskap, verktyg och kanaler som är mest relevanta för målgruppen, där sociala medier är ett nav i kommunikationen."

I juryn för Stora pr-priset satt:
Mats Georgson (ordförande), lektor i pr och kommunikation vid Stockholms universitet samt vd för affärs- och varumärkesstrategifirman Georgson
Helga Baagøe, kommunikationsdirektör SVT
Jeanette Ström, pr-chef Svenska Spel
Lars-Ola Nordqvist, vd på Comvision och styrelseledamot i Svenska pr-företagen
Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen
Peter Erikson, vd Grayling
Petra von Rohr, vd Burson-Marsteller

- Jag är helt övertygad om att bra kommunikationsarbete måste erbjuda användarna verktyg som löser ett problem eller bidrar med ett värde, vilket både Kaloriprofilen och Fyllefilter gjorde. Det går inte längre att se sin målgrupp som passiva mottagare av information, säger Magnus Jägerskog, VD på IQ.

Besök gärna:
Fyllefilter på www.fyllefilter.se
Kaloriprofilen på http://apps.facebook.com/kaloriprofilen/

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-22 77 035, e-post: magnus@iq.se

___

• alkohol
  • kaloriprofilen
  • fyllefilter
  • stora pr-priset
  • alkoholkonsumtion
  • kampanj
  • socialt ansvar
  • unga vuxna

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.