IQUBE slår upp portarna i Luleå

IQUBE expanderar och öppnar idag sin första inkubator i Norrbottens län, tillika sin tredje inkubator i Sverige. Platschefen Per Forsberg blir ansvarig för den av Luleå Näringsliv AB samfinansierade mångfaldsinkubatorn IQUBE Luleå.

IQUBE är Skandinaviens ledande privata företagsinkubator och startades år 2004 av serieentreprenören Johan Staël von Holstein. Sedan start har över 100 entreprenörsbolag fått hjälp att växa i IQUBEs inkubatorer i Stockholm och Göteborg, där cirka tio företag har inkuberats sedan hösten 2007. I sin vidare expansion har IQUBE riktat blickarna norrut. Responsen från Luleå var den bästa och i somras vann IQUBE en upphandling för drift av en mångfaldsinkubator, utlyst av Luleå Näringsliv AB.

- IQUBE har ett väldigt genomtänkt koncept och det finns inte många andra inkubatorer som arbetar med den bredd och det fokus på entreprenören som individ som IQUBE gör. Det har vi saknat i Luleå. Vi är oerhört glada att IQUBE har valt att satsa på Luleå, säger Anders Granberg, etableringschef på Luleå Näringsliv AB.

IQUBE är ett mer kommersiellt alternativ till övriga svenska inkubatorer. Istället för att nischa sig mot en bransch som till exempel IT eller Cleantech, välkomnar IQUBE entreprenörer från alla möjliga inriktningar. Vidare lägger IQUBE stort fokus på entreprenören som individ och sätter alltid försäljning i första rummet.

- Vem som helst kan ha en bra idé, men det är bara riktigt drivna personer som kan förverkliga idéer, oavsett hur dum idén må vara. Vissa säger att riktiga entreprenörer inte behöver inkubatorer. Men jämför bara med alla duktiga svenska musiker som har sprungit ur de svenska musikskolorna. På samma sätt behöver även entreprenörer skolas, förklarar IQUBEs grundare och VD Johan Staël von Holstein.

IQUBE Luleås nya platschef Per Forsberg, Norrbottning och erfaren entreprenör, har en stark marknadsinriktning och har de senaste åren framgångsrikt drivit företaget Propac, där han var en av två delägare fram tills bolaget såldes i maj 2006.

-Jag trivs och stimuleras av den helhet och variation det innebär att vara företagare och ser fram emot uppgiften att få etablera IQUBE i Luleå och bidra till att andra entreprenörer lyckas med sin idéer. IQUBE är ett utmärkt komplement till de inkubatorer som idag finns i norra Sverige. IQUBE fokuserar på individen och dennes drivkraft, vilket är helt rätt. Det är få idéer eller produkter, oavsett hur bra de är, som säljer sig själv, säger Per Forsberg.

Luleå Näringsliv AB har stora förhoppningar på IQUBE Luleå.

- Jag tänker på Max Hamburgerrestauranger, som kommer från Norrbotten och är en fantastisk framgångssaga. Fler måste våga satsa på samma sätt. Det är givetvis en hög ambition, men lyckas vi skapa två till tre Max så kommer vi att få en oerhörd payback, förklarar Anders Granberg.

IQUBE Luleå håller till i Teknikbyn Aurorum Science Park, belägen strax utanför Luleå centrum och granne med Luleå tekniska universitet. Per Forsberg slår upp portarna den 1 november och välkomnar intresseanmälningar från entreprenörer på www.iqube.se

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Buöen, Marknadschef, 0702-406 724

Per Forsberg, Platschef Luleå, 0766-453 855
Information om IQUBE:

IQUBE är Skandinaviens ledande privata företagsinkubatorer med över 100 bolag i portföljen och erbjuder en kreativ och dynamisk miljö som på alla sätt stödjer drivna entreprenörer i den kritiska uppstartsfasen. Fokus ligger på individ, mångfald och försäljning snarare än på idé, organisation och process. IQUBE har ingen ambition att bygga entreprenörens bolag, det är upp till entreprenören själv. Fokus ligger däremot på att stärka entreprenören som individ, så att hon snabbare kan bygga och skapa tillväxt i sitt företag. IQUBE har ett brett fokus med avseende på branscher och kompetenser som sammantaget skapar en unik mångfaldsmiljö.

Företaget grundades år 2004 av Johan Staël von Holstein och finns idag representerat i Luleå, Göteborg och Stockholm.

www.iqube.se

• företagsinkubator