Konflikter kring hantverkstjänster kostar 10 miljarder årligen

Att vara konsument är inte alltid lätt och alla köp blir inte lyckade. Ibland uppstår det problem som medför att man förlorar både pengar och tid. Man har råkat ut för en konsumentskada. Konsumentverket har räknat på konsumentskadan i Sverige och konstaterat att hantverkstjänster ligger i topp med 10 miljarder i årlig kostnad.

Konsumentverket har räknat fram att konsumentskadan i Sverige motsvarar 50 miljarder kronor eller 1 procent av BNP och att hantverkartjänster står för den största delen. Konflikter som rör hantverkstjänster står för 10 miljarder kronor i konsumentskada varje år vilket är mer än dubbelt så mycket som bilar, den näst största sektorn. Detta trots att bara 8% av befolkningen använder sig av hantverkstjänster årligen.

''Omfattande konsumentskador på en marknad indikerar att marknaden inte fungerar och att det finns behov av åtgärder'' skriver verket i sin rapport, och vi kan bara instämma. Det handlar mer om en marknad som saknat en plattform att mötas på, och det var därför vi skapade Ireno, vars enda syfte är att skapa en fredlig process rakt genom ett renoveringsprojekt, säger Jesper Zandin, vd på Ireno.

I rapporten presenteras de viktigaste resultaten av Konsumentverkets undersökning. Ett mer detaljerat underlag finns på Konsumentverkets webbplats.

• konsumentverket
  • ireno