Bengt Hultqvist-priset till årets rymdstudent vid Kiruna Rymdcampus Lisa Johansson

Torsdagen den 11 maj, kl. 13, delar Institutet för rymdfysik (IRF) ut det nionde Bengt Hultqvist-priset. Priset instiftades i samband med att IRF firade sitt 40-årsjubileum 1997 och delas ut till årets rymdingenjörsstudent vid Institutionen för rymdvetenskap (Umeå universitet och Luleå tekniska universitet) i Kiruna. Årets pris går till Lisa Johansson, ”för utmärkta studieprestationer, goda bidrag till institutionsarbetet och en entusiasm och framtidstro som stärkt rymdteknik-utbild-ningarna”. Priset delas ut av professor emeritus Bengt Hultqvist, föreståndare för IRF fram till 1994. I mångt och mycket är det Bengt Hultqvists förtjänst att rymdverksamheten i Kiruna har fått en sådan enastående utveckling. Idag är ca 475 personer verksamma inom olika rymdverksamheter i Kiruna, ”Sveriges rymdcentrum”. Lisa Johansson ”Jag är född och uppvuxen på den skånska landsbygden. Mina stora intressen är musik och naturvetenskap. Efter ett lärorikt år som au-pair i Schweiz studerade jag därför musik på folkhögskola innan jag påbörjade mina studier till civilingenjör i rymdteknik vid Luleå tekniska universitet. Som inriktning på utbildningen har jag valt atmosfärfysik och fjärranalys. Drömmen är att studera atmosfären och framförallt då den antropogena inverkan på sammansättning och egenskaper. Under högskoletiden har intresset att arbeta för studenternas situation växt -- både kvalitén på utbildningen och att få en bra studietid, förutsättningar för trivsel och en aktiv fritid också på en ort som Kiruna med få studenter.” Prisutdelning: I aulan på Rymdcampus, Kiruna, torsdagen den 11 maj 2006, kl. 13. Välkomna! Mer information: Lisa Johansson, tel. 0730-615 262, lisjoh-2*student.ltu.se Rick McGregor, Informationsansvarig, IRF, tel. 070-276 6020, rick.mcgregor*irf.se Webbsidor: Institutet för rymdfysik, IRF: http://www.irf.se Institutionen för rymdvetenskap, IRV: http://www.ltu-umu.irv.se Pressmeddelande och bild: http://www.irf.se/link/press_060511 -- Rick McGregor Swedish Institute of Space Physics (Institutet för rymdfysik, IRF) Box 812 SE-98123 Kiruna SWEDEN tel. +46-980-79178 mobile +46-70-276 6020 fax +46-980-79050 www.irf.se

Annelie Klint Nilsson

Presskontakt Kommunikatör / Communications Officer, Institutet för rymdfysik / Swedish Institute of Space Physics +46 72 581 33 27 IRF
Martin Eriksson

Presskontakt Information officer PR & Communication 072 581 33 33