Forskning om hemligheterna bakom rymdstormar och norrsken / Research Unveils Secrets of Space Storms and Aurora

Uppsala, Sverige - 16 januari 2024 - Louis Richard presenterade idag sin doktorsavhandling vid IRF (Institutet för Rymdfysik) och Uppsala universitet. Avhandlingen belyser de invecklade processer kring hur rymdstormar driver jordens förtrollande norrsken. Louis doktorsavhandling med titeln "Energy Conversion and Particle Acceleration at Turbulent Plasma Jet Fronts," granskar laddningen av partiklar associerade med snabba plasmaflöden i jordens magnetosfär.

Louis forskning undersöker energiomvandlingsmekanismerna kopplade till turbulenta snabba plasmajetstrålar i jordens magnetosfär. Genom mätningar från NASA:s MMS (Magnetospheric Multiscale-rymdfarkoster), fokuserar studien på att förstå rollen som dessa plasmajetstrålar spelar för hur energi transporteras i jorden magnetiska svans, det vill säga nattsidan av jordens magnetosfär.

Turbulenta plasmajetstrålar, ett resultat av explosiva processer kallade magnetisk omkoppling, är utbredda fenomen i hela universum som sker i allt från svarta hål till galaxers aktiva kärnor. Inom jordens magnetiska svans spelar dessa omkopplingsjetstrålar en central roll i dynamiken hos magnetosfäriska stormar.

Ett av de långvariga mysterierna som Louis forskning tar upp är hur plasmajetstrålar deponerar sin energi i det omgivande mediet. Studien avslöjar att när plasmajetstrålar rör sig genom plasmat dissiperar de energi, vilket värmer upp det omgivande mediet och accelererar laddade partiklar.

Försvaret av Louis Richards avhandling skedde i Ångströmlaboratoriet i Uppsala tisdag den 16 januari. Professor Vassilis Angelopoulos från University of California Los Angeles, USA, agerade som opponent. Handledare var Prof. Yuri Khotyaintsev, Dr Daniel B. Graham, Prof. Andris Vaivads och Dr Emiliya Yordanova.

Louis Richards forskning bidrar inte bara till förståelsen av vår egen magnetosfär utan har också bredare implikationer för att förstå några av de mest extrema fenomenen i universum. Hans forskning förväntas fördjupa vår kunskap om de grundläggande processerna som styr kosmos.

För medie och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Martin Eriksson, kommunikatör, Institutet för rymdfysik (IRF)
Martin.eriksson@irf.se

Louis Richard, doktorand Institutet för rymdfysik (IRF) och Uppsala universitet
louis.richard@irfu.se

ENG

Uppsala, Sweden - January 16, 2024
- Louis Richard, a researcher from the Swedish Institute of Space Physics and Uppsala University, presented his findings on January 16, shedding light on the intricate processes of how space storms power Earth's mesmerizing auroras. The doctoral thesis, titled "Energy Conversion and Particle Acceleration at Turbulent Plasma Jet Fronts," delves into the energization of charged particles associated with fast plasma flows in the Earth's magnetosphere.

Louis' research investigates the energy conversion mechanisms linked to turbulent fast plasma flows, known as jets, within the Earth's magnetosphere. Employing measurements from NASA's Magnetospheric Multiscale spacecraft, the study focuses on understanding the role of these plasma jets in transporting and dissipating the energy in the magnetotail, the nightside region of Earth's magnetosphere.

Turbulent plasma jets, a result of explosive plasma processes called magnetic reconnection, are widespread phenomena across the Universe, from solar and black hole flare events, to the active galactic nuclei jets. In Earth's magnetotail, these reconnection jets play a pivotal role in the dynamics of magnetospheric storms.

One of the longstanding mysteries addressed by Louis’ research is how plasma jets deposit their energy into the surrounding medium. The study reveals that as plasma jets propagate, they dissipate energy into the encountered plasma, heating the ambient medium and accelerating charged particles.

The defense of Louis Richard's thesis, "Energy Conversion and Particle Acceleration at Turbulent Plasma Jet Fronts," was scheduled for January 16 at 09:15 at the Ångström Laboratory in Uppsala. Professor Vassilis Angelopoulos from the University of California Los Angeles, USA, acted as the opponent. Supervisors; Prof. Yuri Khotyaintsev, Dr Daniel B. Graham, Prof. Andris Vaivads, and Dr Emiliya Yordanova.

Louis Richard's research not only contributes to the understanding of Earth's magnetosphere but also has broader implications for comprehending some of the most extreme phenomena across the Universe. His research is posed to deepen our knowledge about the fundamental processes governing the cosmos.

For media inquiries and interview requests, please contact:
Martin Eriksson, Information Officer, Swedish Institute of Space Physics
Martin.eriksson@irf.se
+46 72 581 33 33

Louis Richard, PhD student, Swedish Institute of Space Physics (IRF) and Uppsala University.
louis.richard@irfu.se

Kategorier

Institutet för rymdfysik, IRF, är ett statligt forskningsinstitut under Utbildningsdepartementet. IRF bedriver grundforskning och forskarutbildning i rymdfysik, atmosfärfysik och rymdteknik. Mätningar görs i atmosfären, jonosfären, magnetosfären och runt andra planeter med hjälp av ballonger, markbaserad utrustning (bl a radar) och satelliter. För närvarande har IRF instrument ombord på satelliter i bana runt två planeter: jorden och Mars. Dessutom ett instrument på baksidan av månen och instrument på väg till Merkurius och solen. IRF har ca 100 anställda och bedriver verksamhet i Kiruna (huvudkontoret), Umeå, Uppsala och Lund.

* * * * * * * * * * * *

The Swedish Institute of Space Physics (IRF) is a governmental research institute which conducts research and postgraduate education in atmospheric physics, space physics and space technology. Measurements are made in the atmosphere, ionosphere, magnetosphere and around other planets with the help of ground-based equipment (including radar), stratospheric balloons and satellites. IRF was established (as Kiruna Geophysical Observatory) in 1957 and its first satellite instrument was launched in 1968. The head office is in Kiruna (geographic coordinates 67.84° N, 20.41° E) and IRF also has offices in Umeå, Uppsala and Lund.

Martin Eriksson

Presskontakt Information officer PR & Communication 072 581 33 33

För närvarande har IRF instrument ombord på satelliter i bana runt två planeter: jorden och Mars. Dessutom instrument på baksidan av månen samt i bana runt solen. Instrument är även på väg till Merkurius och Jupiter.