I veckans avsnitt av Med målet i sikte: Andning och återhämtning för psykisk hälsa

Avsnitt nummer 7 av podcasten Med målet i sikte gästas av Karin Wiregård och Eliisa Lönnborg. Karin är arbetsterapeuten som hjälpte folk med utmattningssyndrom för att en dag själv gå in i väggen. Eliisa beskriver sig själv som en flummig beteendevetare som genom sitt eget företag stöttar folk ut ur psykisk ohälsa genom mental träning och hälsa.

I veckans avsnitt av Med målet i sikte berättar Karin och Eliisa om ett ämne som är mer aktuellt än någonsin, psykisk ohälsa och utmattningssyndrom. Idag är stressrelaterad psykisk ohälsa den vanligaste orsaken till nya sjukskrivningar i Sverige och diagnosen utmattningssyndrom är den ohälsa som ökar mest (källa: Folkhälsomyndigheten).

Hur kan vi själva hjälpa oss att må bättre och hur påverkas vi mindre av negativ stress? Och vad är viktigt att tänka på om någon i din närhet är drabbad?

– Jag lärde mig den hårda vägen. Jag arbetade med att stärka och stötta andra människor men glömde bort mig själv. Jag befann mig i samma situation som de jag gjorde utredningar på, säger Karin.

Bristen på återhämtning
Psykisk ohälsa är ingenting som syns utanpå och för den drabbade kan det ta lång tid innan omgivningen reagerar. Att därför lära sig känna igen varningssignalerna kan vara avgörande för att vidta åtgärder i tid.

– Var nyfiken på dig själv och lär dig hur du fungerar. Vad ger dig energi och vad förbrukar den? Stress i sig är inte farligt utan det är den bristande återhämtningen som är skadlig. Fokusera på din andning och lägg in återkommande återhämtning under dagen, säger Eliisa.

Missa inte att lyssna på avsnittet för att bland annat höra viktiga tips om vad man kan göra om någon i ens närhet drabbas, varför man ska sluta älta det man inte kan påverka, varför det är viktigt för våra sinnen att vara ute i naturen och mycket mer!

Med målet i sikte hittar du som vanligt via Simplecast, Spotify, Itunes och i din podcastapp!

Podcasten med tips och inspiration för livet och arbetslivet. Läs mer på www.iris.se/medmaletisikte