Irisgruppen rekryterar och satsar på yrkeshögskolan nationellt

Martina Lindgren blir ny affärsområdesutvecklare inom Irisgruppens yrkeshögskolesatsning. I rollen ingår ansvar för att utveckla yrkeshögskoleverksamheten för Irisgruppen, med de två utbildningsföretagen Iris och Medlearn, nationellt. Martina har arbetat med yrkeshögskole (YH)-utbildningar i nästan 10 år och kommer senast från Nackademin.

Irisgruppen har i 20 år bedrivit YH-utbildningar genom verksamheten Medlearn men ser att potentialen i utbildningsformen växer - inom en mängd branscher. Rekryteringen av Martina Lindgren är en del av en satsning de kommande åren med målet att ha ett stort utbud av skräddarsydda YH-utbildningar som matchar framtidens arbetsmarknad.

- Genom Martina som ansvarig för utvecklingen av våra YH-utbildningar stärker vi vår expertis inom YH-området i en period där vi satsar på att expandera, säger Anne Lindgren, affärschef på Irisgruppen som omfattar de två utbildningsföretagen Iris och Medlearn.

Martina Lindgren kommer från utbildningsföretaget Nackademin där hon varit marknadschef och ansvarig för bland annat utveckling av utbildningar inom YH. Martina har gedigen erfarenhet av dialog med arbetsgivare, analyser av framtida kompetenser samt ansökningsarbetet för att bedriva YH-utbildningar hos Myndigheten för Yrkeshögskolan.

- Det ska bli väldigt spännande att gå in i uppdraget och satsningen som ska göras! Yrkeshögskolan är en fantastisk utbildningsform med väldigt fina resultat som passar den föränderliga arbetsmarknad vi har idag. Med Irisgruppens samlade erfarenhet från utbildningsområdet och den stora geografiska närvaron i hela Sverige har vi väldigt bra förutsättningar att kunna bygga en YH-verksamhet som stöttar hela Sveriges framtida arbetsmarknad säger Martina Lindgren.

Martina Lindgren påbörjar sitt uppdrag under november 2019. Expansionen kommer att göras både inom den befintliga YH-verksamheten Medlearn samt andra områden.

Vid frågor kring YH-satsningen kontakta affärschef Anne Lindgren på anne.lindgren@irisgruppen.se

• arbetsmarknad
  • yrkeshögskola
  • utbildningsaktör
  • pedagogik

Iris har sitt ursprung från slutet av 1800-talet då en grupp synskadade, som hade svårt att komma in i samhället och svårt att få jobb, bestämde sig för att skapa sina egna arbeten. Ur ett utanförskap odlades en möjlighet och företaget Iris växte fram. Idag arbetar Iris med synskadade och även andra grupper i samhället som av olika skäl har svårigheter med att ta sig in på den ordinarie arbetsmarknaden.

Tillsammans med systerföretagen Medlearn och Competens är Iris en del av Irisgruppen. Irisgruppen ägs till 9 procent av Synskadades stiftelse och till 91 procent av Intendia Group, en av Skandinaviens ledande utbildningskoncerner med verksamhet i Sverige och Norge. Intendia ägs i sin tur till 50 procent av Gunnar og Reidar Holst Legat, en allmännyttig stiftelse. Varje år får drygt 50 000 personer hjälp, genom utbildning eller olika typer av individuellt stöd, att realisera sina drömmar genom något av koncernens bolag.