Pressmeddelande -

Positivt tilldelningsbeslut för Iris YH – startar utbildningar till automationsingenjör

Idag meddelade Myndigheten för Yrkeshögskolan vilka ansökningar som får starta hösten 2021. Iris YH får tilldelning av utbildningar till Automationsingenjör inom processindustrin på fyra orter.

Tilldelningen innebär att Iris startar en helt ny yh-verksamhet: Iris YH.

- Beskedet är glädjande! Yrkeshögskolan är en ytterst aktuell och relevant utbildningsform och det är roligt att Iris verksamhet nu expanderar att omfatta även yrkeshögskoleutbildningar, säger Martina Berg, affärsområdeschef YH.

Alla utbildningar inom ramen för Iris YH ska ligga i framkant och stötta framtidens arbetsmarknad – de är inriktade på kompetensbehov och yrkesroller som en är följd av ökad digitalisering och automatisering.

- Dagens och framtidens arbetsmarknad kännetecknas av en hög förändringstakt. När vi blickar framåt så ser vi tydligt att just digitalisering och automatisering kommer att ha stor påverkan på framtidens yrken – inom i stort sett alla områden och branscher. Myndigheten för yrkeshögskolan verkar dela vår analys vilket visar på hur stora behoven är framåt inom dessa områden, säger Martina Berg.

Till hösten 2021 kommer Iris YH att starta utbildningar till Automationsingenjör Processindustri i Stockholm, Malmö, Gävle och Sundsvall. Ansökan till utbildningarna beräknas öppna i slutet av januari.

- Nu påbörjar vi arbetet med att starta upp en helt ny verksamhet med allt vad det innebär. Det är jätteroligt att Iris, liksom systerbolaget Medlearn, nu får leverera yh-utbildningar framåt och att vi breddar vår verksamhet mot helt nya branscher och områden, avslutar Martina Berg.

För mer information kontakta:

Martina Berg
Affärsområdeschef YH
Mobiltelefon: +46706104499
martina.berg@irisgruppen.se

• Vuxenutbildning

• yrkeshögskola

Iris Iris historia börjar i slutet av 1800-talet då synskaderörelsen startade ett borstbinderi för att skapa arbetstillfällen för sina medlemmar. Det var början på en lång resa fylld av entreprenörskap, innovation och uppfinningsrikedom, alltid med fokus på individens förmåga istället för att se begränsningar.

I över 100 år har Iris arbetat med individens utveckling och idag är Iris ett av Sveriges ledande utbildningsföretag med verksamhet på ett 50-tal orter i landet. Med den längsta erfarenheten inom utbildning, stödinsatser, jobbmatchning och anpassningar rustar Iris människor för dagens arbetsmarknad och öppnar dörrar till jobb och inkludering.

Tillsammans med systerföretaget Medlearn är Iris en del av Irisgruppen. Irisgruppen ägs till 9 procent av Synskadades stiftelse och till 91 procent av Intendia Group, en av Skandinaviens ledande utbildningskoncerner med verksamhet i Sverige och Norge. Intendia ägs i sin tur till 50 procent av Gunnar og Reidar Holst Legat, en allmännyttig stiftelse. Varje år får drygt 50 000 personer hjälp, genom utbildning eller olika typer av individuellt stöd, att realisera sina drömmar genom något av koncernens bolag.

Ulrika Rattfeldt

Presskontakt Marknadschef 010-516 23 53