Irisity genomför global lansering av ny spetsalgoritm för ökad säkerhet vid publika platser

Realtidsdetektering av potentiellt skadligt beteende på offentliga- och privata områden är en efterfrågad men utmanande uppgift för övervakningssystem och säkerhetsleverantörer. Idag sker denna detektering företrädesvis manuellt till hög kostnad och låg precision.

Irisitys nya deep learning algoritm IRIS Violent Behavior analyserar med hög precision och i realtid ett obegränsat antal kameror och utlöser videolarm då ett misstänkt beteende identifieras. Algoritmen nyttjar ”pose estimation” teknik för att med stor noggrannhet positionsbestämma utvalda kroppsdelar och har maskintränats på miljontals bilder. IRIS Violent Behavior identifierar situationer med våldsam eller på annat sätt ovanlig mänsklig rörelse, inklusive situationer som sannolikt orsakas av våld, till exempel människor som sitter eller ligger ner.

Tjänsten kan enkelt installeras på såväl befintliga som nya kameror och skyddar därefter publika platser dygnet runt.

Irisitys nya algoritm ingår som tillägg i SaaS tjänsten IRIS, är fullt skalbar för stora installationer och kan med bibehållen precision väljas tillsammans med Irisitys patenterade realtidsanonymisering för skydd av personlig integritet.

IRIS Violent Behavior erbjuds nu kunder i Sverige samt internationellt tillsammans med vår globala partner G4S.

Irisity är ledande inom intelligent kameraövervakning. Vi utvecklar djupinlärningsalgoritmer för säkerhetsindustrin, vilka förbättrar effektiviteten och möjliggör automatisering för kunder över hela världen.

För ytterligare information:

Victor Hagelbäck, CPO

E-mail: victor.hagelback@irisity.com

• Transport

Irisity AB (publ) is a leader in intelligent camera surveillance. We develop deep learning algorithms for the security industry, upgrading both existing and new surveillance cameras and monitoring systems from passive to proactive alarming devices. IRIS™, Irisity’s fully cloud based SaaS solution, turns attention on true events rather than false alarms.

IRIS™ currently serves a wide range of security applications for customers internationally.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=KQikmTVqajM