Kameror ska förhindra bränder i Stockholms skolor

I Stockholm har det under de senaste åren skett ett flertal bränder i skolor och merparten av dessa har varit anlagda. Kostnaden för dessa bränder är drygt 100 miljoner kronor per år. Under våren kommer SISAB, som äger och förvaltar knappt 600 skolor och förskolor i Stockholm, att installera en ny typ av integritetsskyddad kamerabevakning för att förhindra bränder. Bakom tekniken står innovationsbolaget Mindmancer.

Kamerabevakningen Schoolguard detekterar och analyserar ständigt vad som händer i det bevakade området. Misstänkta aktiviteter bedöms av operatör som ser om det finns risk för brand, stöld eller skadegörelse. Om operatören fattar misstanke om att det krävs en åtgärd larmar den en väktare och/eller startar sirener. Systemet är uppbyggt så att det inte går att identifiera vem eller vilka personerna som är på skolgården, utan syftet är att upptäcka personer som bedöms kunna göra någon åverkan på skolan - innan det har skett.

- Vi kommer att sätta upp värmekameror på minst 30 skolor i år. De första kamerorna satte vi upp i slutet av februari och än så länge har systemet fungerat väldigt bra. Hela idén är att förhindra bränder och skadegörelse. För oss innebär dessa förebyggande åtgärder också att vi har minskat vår försäkringspremie, säger Olle Åberg, regionchef på SISAB.

- Att det är en integritetsskyddad lösning är avgörande för oss eftersom det handlar om skolmiljöer, säger Olle Åberg vidare.

- För oss är målet med Schoolguard att antalet bränder, stölder och skadegörelse ska minska rejält. Vi vill göra detta genom förebyggande arbete, efteråt är det försent, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer.

Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB, 031-303 60 91, 070-848 42 73,

Olle Åberg, regionchef på SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB), 08-508461 11

Mindmancer AB utvecklar teknik för kostnadseffektiv bevakning med tonvikt på integritetsskydd. Drivkraften är att förebygga brott genom nya innovativa lösningar. Företagets koncept Faktisk Säkerhet förhindrar stölder och skadegörelser redan innan de genomförts.

• Transport

• brandskydd