Mjuk och intelligent skolbevakning i topp bland unga teknikföretag

3 april 2011

Mjuk och intelligent skolbevakning i topp bland unga teknikföretag

Mindmancer AB har av tidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden listats som ett av landets mest lovande teknikbolag.

– En viktig framgångsfaktor är att vårt system bevakar skolfastigheter, men inte elever. De kommuner som använder Skolbevakaren gör rejäla besparingar genom minskad skadegörelse, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer.

Ny Teknik och Affärsvärlden har för fjärde året i rad utsett de 33 mest lovande unga teknikföretagen i Sverige. Företagen ska ha en stor internationell potential och förutsättningar att förändra spelreglerna i sin bransch. I år var konkurrensen hårdare än någonsin. Mindmancer prisas för sin bevakningsteknik som varken kränker integritet eller ger dyra falsklarm. Idag är det fler än 80 skolor som skyddas mot bränder och vandalisering genom Mindmancers lösning Skolbevakaren. Även hundra byggen och industrier använder tekniken.

– De besparingar vi har gjort i samhället överskrider vida det riskkapital som har satsats i bolaget, säger Johnny Berlic.

– Som exempel visar den senaste undersökningen i Askim att skadegörelsen i deras skolor hade minskat med 88 procent, säger Johnny Berlic.

Även andra skolor som använder Skolbevakaren visar liknande dramatiska minskningar av skadegörelse och bränder. Just de goda resultaten har fått Mindmancer att garantera nya kunder som använder Skolbevakaren minskad skadegörelse – eller pengarna tillbaka.

– Kamerabevakningen är en viktig del i att skadegörelsen minskar, men man bör parallellt satsa på mjuka åtgärder som ökade resurser på fältassistenter och socialtjänst, menar Johnny Berlic.

Mindmancer är i en expansionsfas och rekryterar nu personal i hela landet. Parallellt pågår satsningar internationellt. För att genomföra en betydligt större och snabbare expansion än vad man hittills har kunnat göra planeras två finansieringsrundor under året.

– Att vi hamnade på 33-listan har lett till ett ännu större intresse från investerare, från affärsänglar till miljardfonder. Bevakningsbranschen förändras och investerare som inte vill missa tåget börjar få bråttom att ta sina positioner, så det ser lovande ut, säger Johnny Berlic.

Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB, 031-303 60 91, 070-848 42 73.

Mindmancer är marknadsledande på bygg- och skolbevakning i Sverige och har flera hundra kameror monterade över hela Sverige.