Småländsk kommun får fri skolbevakning.

Årligen utsätts svenska skolor för skadegörelse och endast anlagda bränder kostar landet över 500 miljoner kronor per år. Enligt Skolverket finns ett starkt samband mellan en trivsam skola och en låg nivå av skadegörelse, vilket i sin tur resulterar i färre skolbränder. En småländsk kommun väljer nu att satsa på förebyggande kamerabevakning.

I kampanjen Skydda våra skolor! fortsätter Mindmancer dela ut ett års fri bevakning till Sveriges skolor. Syftet är att få fram statistik över hur mycket en skola och kommun årligen kan spara i både tid och pengar genom att föregå olyckan och upptäcka skadegörelse, intrång och bränder i tid. Nu står det klart att två skolor i Kalmar län kvalificerats och ges varsitt år med fri kamerabevakning.

Vilka fördelar såg kommunen?

- Kommunen har sett hög skadegörelse på två specifika skolor, svarar Kim Landegren, regionansvarig på Mindmancer. De har undersökt olika sorters åtgärder och vår anonymisering föll i smaken.

Totalt kommer hundra skolor i landet ges ett års kamerabevakning med koppling till larmcentral. Efter en nominering granskas skolans skadestatistik och den med högst årskostnad får fri bevakning under ett år. Urvalsprocessen fortlöper och skolor nomineras på http://mindmancer.se/skydda.