Brottsplats Sverige del 1 av 3 - Tjuven i Simonsland

Platsen är Borås i västra Götaland. Där har bygget av Simonsland en längre tid varit utsatt för återkommande stölder och skadegörelse. Detta fördyrade och riskerade försena bygget trots täta ronderingar från det stora väktarbolaget. Till slut fick platschefen nog – ”Detta måste lösas”.

I detta läge kom Mindmancer in och raskt installerades Byggbevakaren och vaktbolaget byttes till det med traktens bästa utryckningstider och platskännedom. Resultatet lät inte vänta på sig.

22:47 kom en person in på byggarbetsplatsen. När hen inte hörsammade sirenen som tjöt så tillkallade operatören väktaren. Operatören följer hur hen försöker bryta sig in i lokalerna.

Under tiden anländer väktaren, tätt följt av polis med hund. Väktaren söker av de yttre områdena medan polisen söker igenom hela markplan inomhus. Då plötsligt, dyker en cyklist upp från grannhuset. Mannen på cykeln får syn på väktare och polis och på två röda sekunder är jakten igång.

I full karriär sätter mannen av ned för gatan med polispatrullen tätt i hälarna. Det är inte lätt att cykla ifrån en polisbil så efter en kort jakt stoppades mannen och man fann att han bar på ett par meter kopparkabel. När polis och väktare återkopplade till larmcentralen så fick de en beskrivning som stämde överens med mannen de stoppat.

Dagen efter kunde byggarna komma tillbaka och fortsätta sitt arbete på Simonsland.