Tragedin med spårrånaren kunde enkelt undvikits

14 september 2012

Tragedin där Johnny trillar ner på tågspåret och sedan blir påkörd har väckt avsky i hela landet då en person rånar honom istället för att hjälpa till. Spårrånaren lämnar Johnny på spåret utan att ens tala om för grindvakten att någon låg där. Men faktum är att även utan denna horribla gärning så hade Johnny ändå trillat ner på spåret och blivit påkörd, en tragedi som idag enkelt hade kan undvikas.

Hade detta kunnat förhindrats?

– Ja, vi har idag teknologin som automatiskt hade upptäckt att en person var på spåret och kunnat meddela både grindvakten och det närmast ankommande tåget direkt efter att Johnny trillade ner. Då hade tunnelbaneföraren kunnat bromsa in långt före stationen, grindvakten hade kunnat rusa ner för att hjälpa Johnny och under tiden hade ambulans och polis kallats till platsen, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer.

Det pratas mycket i medierna nu om hur bra det är att det finns övervakningskameror så att man kan utreda vad som hänt och få fast en förbrytare. Är inte det bra med kamerorna?

– Det stämmer att man kan utreda vad som har hänt men detta stoppar inte saker när de händer. Det riktigt tragiska här är inte rånet utan att Johnny blev allvarligt skadad. SL’s
kamerasystem som nu används för att försöka hitta och straffa spårrånaren kan enkelt göras intelligent. Då skulle vi upptäcka och larmar så fort någon är på spåret.

Med våra system skulle Johnny idag ha en ordentlig huvudvärk men i övrigt vara okej. Låt oss inte vänta utan använd tillgänglig svensk teknologi för att undvika nästa tragedi, säger Johnny Berlic.

Johnny Berlic, VD, johnny.berlic@mindmancer.se , tel: 031-789 40 01, 0771 41 11 00