Upphandlingen klar för Sveriges största bevakningssystem för Skolor

Mindmancer vann upphandling Larmcentralstjänster för kamerabevakning,

Stockholms skolor

Mindmancer har vunnit upphandlingen av kamerabevakning till SISABs skolor i Stockholm. Upphandlingen är värd 3,9 miljoner kronor med möjlighet till förlängning på cirka 4,2 miljoner kronor.  Uppdraget innebär att Mindmancer kommer att bevaka 51 skolor i Stockholm med sitt integritetsskyddande bevakningssystem.

Bevakningen på skolgårdarna sker med termosensorer och kallas Skolbevakaren. Detta system har prövats på en rad skolor i Stockholmsområdet sedan vintern 2009 med ett gott resultat.

– Skolbevakaren har bidragit till att vi har fått ner skadegörelsen på våra skolor och även minskat antalet bränder. Kostnaderna för skadegörelse har mer än halverats sedan 2009, säger Olle Åberg, regionchef på SISAB.

SISAB arbetar aktivt med att minska skadegörelse och bränder på sina skolor och i det arbetat är Skolbevakaren en viktig del. Skolbevakaren detekterar och analyserar ständigt vad som händer i det bevakade området. Vid misstänkta aktiviteter skickas en väktare ut till området. Systemet är uppbyggt så att det inte går att identifiera vem eller vilka personerna som är på skolgården, utan syftet är att upptäcka personer som bedöms kunna göra någon åverkan på skolan – innan det har skett.

– För oss är det en viktig aspekt – att stoppa skadegörelsen innan den sker, istället för att sätta fast gärningsmännen i efterhand när skadan redan är skedd, säger Olle Åberg.

För Mindmancer betyder upphandlingen att företaget befäster sin position på mjuk bevakning på skolor. Mindmancers VD Johnny Berlic tror också att det kommer att leda till att ytterligare skolor kommer att välja deras lösning.

– SISABs upphandling hade omfattande krav. För att möta dessa har vi tagit fram konceptet ”Mjuk Bevakning” som är designat för professionella fastighetsförvaltare och säkerhetssamordnare på kommuner. Resultatet är en extremt kostnadseffektiv lösning per bevakad kvadratmeter vilket ger stora ekonomiska fördelar för våra kunder. Det är bara att titta på denna upphandling. SISAB bevakar 51 fastigheter för ett pris som en kommun ofta betalar för två till tre skolor med traditionell bevakning, säger Johnny Berlic.

Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB, 031-789 40 01, 070-848 42 73,

Olle Åberg, regionchef på SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB), 08-508 461 11

Mindmancer är marknadsledande på bygg- och skolbevakning i Sverige och har flera hundra kameror monterade över hela Sverige. Man köper inte bara en installation av oss utan en service – att hålla ditt objekt säkert från yttre hot. Vi kallar allt detta för Faktisk Säkerhet

SISAB äger och förvaltar 400 förskolor och 190 grund- och gymnasieskolor i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt rör det sig om 1,7 miljoner kvadratmeter, där mer än hundra tusen människor vistas dagligen. Förutom underhåll av fastigheterna arbetar vi med omfattande om- och tillbyggnationer samt vissa nybyggnationer.