Sveriges största utbildning av certifierade verksamhetsarkitekter jubilerar

12 februari 2020 startar 60:e omgången av utbildningen Certifierad verksamhetsarkitekt.

För 30 år sedan startade två av IRMs grundare; Eskil Swende och Claas Åkesson, utbildningen Diplomerad dataadministratör – sedermera Certifierad verksamhetsarkitekt.

I takt med att datasystemen växte i storlek och antal, ökade företagens behov av kompetens som kunde styra och förvalta informationen som den viktiga resurs det är. Att vara verksamhetsarkitekt innebar till en början en hel del idéförsäljning, enligt många som tidigt axlade rollen. ”Det är lättare att få chefen att investera 10 miljoner kronor i datorer än att investera motsvarande summa på dataadministration” sade Eskil Swende i en kommentar till tidningen Computer Sweden 1990.

Utbildningen var redan från början inriktad på tre områden: Avancerad metodkunskap, uppbyggnad av dataadministration och personlig utveckling. Kombinationen skapade kompetenta medarbetare och idag är verksamhetsarkitekt en väl etablerad roll och fortsatt hett eftertraktad hos företag och organisationer som vill ha förmågan att snabbt möta nya behov i takt med att omvärlden förändras. Det märks inte minst i och med det faktum att utbildningen är fullsatt år efter år. Eleverna kommer från alla typer av branscher och organisationer.

IRM levererar utbildningen Certifierad verksamhetsarkitekt i samarbete med Dataföreningen kompetens sedan många år. Hittills har vi haft nöjet att överräcka certifikatet till 1091 verksamhetsarkitekter.

Utbildningen, liksom rollen utvecklas ständigt för att vara relevant både i sin samtid och framtid. Alla lärare och föreläsare tar med sig kunskap och dagsaktuella erfarenheter från de uppdrag de har inom sin profession.

Annika KlyverLars Thomasson

IRMs verksamhetsarkitekter Annika Klyver och Lars Thomasson är ansvariga för utbildningen sedan 2012 respektive 2015. Båda är konsulter till vardags och hjälper IRMs kunder att höja deras verksamhetsarkitektur till önskad nivå. Annika har också gjort sig känd som skapare av metoden och modellen Vintergatan.

Läs mer om utbildningen Certifierad verksamhetsarkitekt

• irm academy